Wetenschap

Geen advanced grants naar Delft

Geen advanced grants van de Europese onderzoeksraad ERC voor ervaren Delftse onderzoekers dit jaar. In 2022 en 2021 gingen er nog twee beurzen van maximaal 2,5 miljoen euro naar Delft.

Sowieso gaan er dit jaar de helft minder beurzen dan vorig jaar naar Nederland: slechts 14 van de 218. Dit keer gaan er twee beurzen naar de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Utrecht, de Radboud Universiteit en de Universiteit Twente. NWO-instituten, de Vrije Universiteit (VU), het VU Medisch Centrum (MC), de TU Eindhoven, de Universiteit van Amsterdam en het Erasmus MC krijgen er ieder één.

De toekenningen zijn voorlopig, want de beurzen voor het Verenigd Koninkrijk (VK) zijn nog niet zeker. Het land is immers uit de Europese Unie gestapt. Er ligt een verdrag dat deelname van het VK aan het Europese onderzoeksprogramma mogelijk maakt, maar dat moet nog nader worden uitgewerkt.

Elk jaar verdeelt de ERC beurzen onder jonge onderzoekers (starting grants van 1,5 miljoen euro), ervaren onderzoekers (consolidator grants van 2 miljoen euro) en toponderzoekers (advanced grants van 2,5 miljoen euro). (HOP, HC)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl