Gedoe om bevoegdheden is ‘aandacht verspelen’

In plaats van zich druk te maken over de bevoegdheden kunnen studentenraden beter terrein winnen door aan de slag te gaan. StormIn de hoogste regionen aan de TU is heel wat arbeidskapitaal besteed aan de bevoegdheden van de studentenraden.

Vorige week bood het college van bestuur de studentenraden ‘extra bevoegheden’ om uit de impasse te geraken die er de oorzaak van was dat actievoerders de bibliotheek met een verfkwast beklommen. De winterschilders namen het op voor de studenteninspraak, die volgens hen in het gedrang was.

In de vredesbesprekingen die het het college van bestuur met de centrale studentenraad voerde, bood het college onder meer adviesrecht over het onderwijsbeleidsplan en het jaarverslag, bovenop een ‘minimumpakket’ waarop de studenten sowieso recht hebben.

Of de studenten vinden dat ze hiermee wel voldoende invloed houden? Niels van de Kasteele, voorzitter van de studentenraad bij Informatietechnologie en Systemen, is niet onder de indruk: ,,Wij vragen ons af wat het cvb op deze manier denkt te bereiken. Gelukkig neemt ons faculteitsbestuur ons wel serieus.”

Wie het oor te luister legt in ‘het veld’ moet ook constateren dat dit het enige juiste adres is. Rian de Rooij zit de raad bij Lucht- en Ruimtevaart voor: ,,Wij hebben hier eerst een intentieverklaring opgesteld over de manier waarop we met elkaar om zouden gaan. Daarna zijn we aan de slag gegaan. Het reglement is nog niet af, dus daar is het laatste woord nog niet over gesproken. Maar we verwachten geen problemen.”

‘Werkenderwijs wijs worden’, noemt decaan Van Overbeek van Civiele techniek en Geo-wetenschappen dat. ,,Ik begrijp best dat de studenten willen scoren. Dat zou ik ook doen, als ik daar zat. Maar we moeten reëel zijn, zodat het verantwoord gebeurt. Verantwoording krijg je werkenderwijs. Wij hebben het eigenlijk alleen nog maar over reglementen gehad.”
Niet juist

Op onderdelen in het concept-reglement had de studentenraad aan deze faculteit wel kritiek, maar in een apart convenant is gesleuteld aan de medezeggenschap die vervolgens kon worden beklonken. Van Overbeek: ,,We hebben het overleg in vertrouwen gevoerd en gezegd: we merken het wel. Zo werkt het ook in ondernemingsland. Daar is inmiddels dertig jaar aan ervaring met ondernemingsraden opgedaan. Ik denk dus dat wij een goede afspraak hadden. De studenten vonden ook dat we maar eens aan de slag moesten.”

Een storm in een glas water. Vindt decaan Dirken van Ontwerp, Constructie en Productie. ,,Het is geen juist begin, om je vooral bezig te houden met de bevoegdheden. Ik vind het allemaal prima hoor, we kunnen overal over praten, maar hetgaat natuurlijk eerst om een goede verstandhouding.”

Dirken stelt dat juist in de constitutionaire periode aan een ‘open verstandhouding’ moet worden gewerkt, want ,,alles is in beweging”. Hij schetst een paar complicaties in de overgang van medebestuur naar medezeggenschap: de onderdeelscommissies moeten nog gekozen en de relatie tot de opleidingscommissies is nog onduidelijk. ,,Er komen dus nog allerlei verkavelingsproblemen aan”, zegt hij. ,,Wat nu gebeurt is de aandacht verspelen.”

Storm

In de hoogste regionen aan de TU is heel wat arbeidskapitaal besteed aan de bevoegdheden van de studentenraden. Er zijn wetsteksten uitgeplozen, reglementen opgesteld, convenanten bedacht – en nog is de laatste vergadering niet in zicht.

Niet juist