Fusies niet langer taboe voor universiteiten

Het woord ‘fusies’ moet in universitair Nederland niet langer taboe zijn. En Nederland moet niet zomaar elk onderzoek subsidiëren. De overheid moet scherpe keuzes maken.

/strong>

Deze uitspraken deed staatssecretaris Joop Wijn maandag tijdens de jaarlijkse Innovation Lecture van het ministerie van Economische Zaken. Wijn kreeg steun van Gerard Kleisterlee, bestuursvoorzitter van Philips. ,,Waarom maken we van de drie technische universiteiten niet één, met drie dependances? Je krijgt dan betere studieprogramma’s, betere hoogleraren en een beter niveau van onderzoek.”

Collegevoorzitter Hans van Luijk zet bij ‘fuseren’ grote vraagtekens. ,,Wij zijn het eens met Wijns’ doelstellingen, maar dat hoeft niet via mega-instellingen. Met het woord ‘fusie’ vertroebel je de processen die nu op gang zijn. Voor je het weet is er opschudding en ben je jaren bezig met de organisatie. Wij mikken op een optimaal gebruik van ons geld, onze mensen en onze middelen, en daarover praten we met de andere TU’s. De doelstelling is voor ons centraal, en niet de vorm.”

Staatssecretaris Wijn prees verder de technische universiteiten voor de keuzes die ze gemaakt hebben op het gebied van telecom en micro-elektronica. Hij vindt dit voorbeelden voor de bètafaculteiten van andere universiteiten.

Wijn kondigde ook het einde aan van ‘verdelende rechtvaardigheid’ als uitgangspunt van subsidieverdeling. Professor Lester Thurow van het Masachusetts Institute of Technology te Boston gaf hem gelijk. Het onderzoeksgeld is in Europa volgens hem te zeer versplinterd, en dat is death by a million cuts. ,,Als je op honderd plekken tien meter diep gaat boren, dan vind je geen olie. Je kunt beter op één plek goed en diep boren.” Wijn wil nu de onderzoekssubsidies richten op vier sectoren: ict, biotechnologie, nanotechnologie en katalysetechnologie. Verder wil hij de financiering van universiteiten zodanig veranderen dat ze gedwongen worden tot samenwerking met bedrijven. Onderwijsminister Maria van der Hoeven zou het volgens Wijn hiermee eens zijn.