Fokkema wordt nieuwe rector TU

Prof.dr.ir. Jacob Fokkema wordt zeer waarschijnlijk de nieuwe rector magnificus van de TU Delft. Diverse betrouwbare bronnen binnen de opleiding technische aardwetenschappen melden dat prof.dr.ir. Jacob Fokkema begin januari de nieuwe rector magnificus van de TU wordt.

Fokkema (53) is sinds 1993 hoogleraar technische geofysica bij technische aardwetenschappen en kreeg dit jaar de Leermeesterprijs van de TU (beste docent). Opvallend is dat hij als wetenschappelijk medewerker bij de vroegere faculteit Mijnbouwkunde ooit de huidige collegevoorzitter De Voogd opvolgde. Even opvallend is het grote aantal ‘aardwetenschappers’ in de TU-top. De nieuwe collegevoorzitter Hans van Luijk en collegelid Jan Oele werkten vroeger bij Shell en ook de L&R-onderzoeksgroep van rector Karel Wakker is bij aardonderzoek betrokken.

Bronnen rond Fokkema melden dat hij tot drie maal toe gevraagd zou zijn door de TU voor het rectorsambt. Een van de redenen dat hij ja gezegd heeft, is zijn vertrouwen in de nieuwe collegevoorzitter. ,,Ik geloof in deze voorzitter, ik kan het heel goed met hem vinden.” Fokkema ziet zichzelf binnen het college ‘voor honderd procent als vertegenwoordiger van de wetenschap’. Van Luijk is er volgens hem voor de ‘centjes’.

Ook ervaart Fokkema zijn waarschijnlijke rectorsfunctie als een ‘plicht’ tegenover de academische gemeenschap. ,,Ik heb altijd graag willen meedenken over de toekomst van de universiteit, al neem ik met pijn in mijn hart afscheid van mijn onderzoeksgroep. Want mijn vak is mijn grote liefde.”

Diverse betrouwbare bronnen binnen de opleiding technische aardwetenschappen melden dat prof.dr.ir. Jacob Fokkema begin januari de nieuwe rector magnificus van de TU wordt. Ook Fokkema zelf erkent desgevraagd dat de TU volgende week waarschijnlijk officieel bekendmaakt dat hij het nieuwe academische boegbeeld wordt. De raad van toezicht zou zijn fiat al gegeven hebben. Alleen de ondernemings- (or) en studentenraad (sr) moeten hun goedkeuring nog geven. Collegevoorzitter De Voogd weigert te bevestigen dat Fokkema rector wordt.