Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Financiering van het hoger onderwijs is een hele toer

Welke universiteiten en hogescholen krijgen in de toekomst extra geld ten koste van de rest? Een commissie mag voor minister Van Engelshoven de kastanjes uit het vuur halen.

Het is een van de beloftes uit het regeerakkoord: de bekostiging in het hoger onderwijs gaat op de schop. Het Center for Higher Education Policy Studies (Cheps) deed er onderzoek naar. Daaruit blijkt dat helemaal niet zo eenvoudig is om een alternatief voor het huidige systeem te verzinnen, schrijft minister Van Engelshoven in een brief aan de Tweede Kamer.


Want wat er ook gebeurt, benadrukt ze, er mag geen extra geld bij. De taart mag anders verdeeld worden, maar hij wordt niet groter. Ook het budget van onderzoeksfinancier NWO blijft wat het nu is.


Techniek

Er zijn knelpunten te over. De technische opleidingen kampen bijvoorbeeld met een toestroom van extra studenten en komen naar eigen zeggen met hun dure opleidingen in de financiële problemen. Dat was een van de aanleidingen voor de aangekondigde herziening.


Maar er zijn meer problemen. De overheid betaalt bijvoorbeeld maar vier jaar voor een student. Als die een jaar ergens studeert en dan naar een andere universiteit of hogeschool overstapt, dan krijgt die nieuwe onderwijsinstelling voor zo’n ‘tweedekansstudent’ een jaar minder bekostiging.


Ook de ‘matching’ is een pijnpunt: als universiteiten en hogescholen een onderzoeksbeurs winnen, moeten ze vaak zelf geld bijleggen, dus succes kent een financiële keerzijde en kan tot plotselinge tekorten leiden elders op hun begroting.


Het ligt dus complex. Het oplossen van het ene knelpunt kan het andere erger maken, waarschuwt Van Engelshoven alvast op grond van een rapport dat het Twentse onderzoeksbureau Cheps voor haar heeft geschreven. Zo zouden de onderwijsinstellingen graag genoeg geld krijgen voor een plotselinge toename van studenten, maar ze willen ook een stabielere bekostiging. Dat kan niet allebei tegelijk.


Van Rijn

De commissie die de minister in het leven heeft geroepen, staat onder leiding van voormalig PvdA-staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn. Hij zal allerlei alternatieven bekijken, in samenspraak met universiteiten, hogescholen en studenten. Maar over extra geld hoeft hij zich dus niet te buigen.


Dat is ook meteen de kritiek van universiteitenvereniging VSNU: een herverdeling zal helemaal geen oplossing bieden. “Het onderzoek maakt ook helder dat deze knelpunten niet louter voortkomen uit de systematiek van de bekostiging, maar vooral uit een structureel gebrek aan middelen.”


HOP, Bas Belleman


 

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl

Comments are closed.