Filosoof-ingenieur Ad Vlot overleden

In zijn woonplaats Berkel en Rodenrijs is vorige week donderdag op 39-jarige leeftijd overleden prof.dr.ir. A. Vlot.Ad Vlot was pas sinds vorig jaar juni hoogleraar vormgeving, fabricage en materialen voor luchtvaart en transport bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft.

Behalve ingenieur, en misschien in de eerste plaats, was Vlot ook filosoof. Hij was afgestudeerd in de wijsbegeerte en bezig met een proefschrift dat moest leiden naar zijn tweede promotie. Aan de TU Delft verzorgde hij colleges over techniek en filosofie. Zijn specialiteit was de reformatorische wijsbegeerte en hij stond op de nominatie te zijner tijd de opvolger te worden van de huidige bijzonder hoogleraar op dit gebied in Delft, prof.dr.ir. E. Schuurman. Hij was ook bestuurslid van de Stichting voor Reformatorische Wijsbegeerte.

Vlot was gelovig en schreef sinds 1998 een veertiendaagse column over wetenschap, techniek, samenleving en geloof in het Nederlands Dagblad. In de laatste afleveringen schreef hij ook over de agressieve vorm van kanker die hem trof. Onder de titel ‘Techniek tegen het licht’ konden zijn bijdragen nog gebundeld aan hem worden aangeboden. Ad Vlot, die een echtgenote en drie kinderen nalaat, is deze week dinsdag begraven. (SP)

Ad Vlot was pas sinds vorig jaar juni hoogleraar vormgeving, fabricage en materialen voor luchtvaart en transport bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. Hij stond op het punt zijn inaugurale rede te houden. Hij promoveerde in 1991 aan dezelfde instelling en was er sindsdien werkzaam. Als hoogleraar – en daarvoor hoofddocent – gaf Vlot leiding aan het onderzoek naar hybride materialen en was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van het succesvolle luchtvaartmateriaal Glare.