Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Fietsregeling succesvol

Fietsers hebben de weg gevonden naar de regeling vervoer woon-werkverkeer TU Delft. De aantallen gebruikers van het openbaar vervoer en de carpoolers daarentegen blijven enigszins achter.

Soms komen er bij Yvonne Smits vanuit één beheerseenheid ineens veel verzoeken tegelijk binnen voor de regeling vervoer woon-werkverkeer TU Delft 1999-2004. Smits is vervoerscoördinator bij het Universitair Diensten Centrum en uitvoerder van de regeling. ,,Zelf heb ik dan de indruk dat iemand op de beheerseenheid zich in de materie heeft verdiept en zijn of haar collega’s enthousiast heeft gemaakt.”

Wat Smits betreft mag het enthousiasme voor de regeling zich nog verder door de TU verspreiden. Om de bekendheid te vergroten heeft Smits recent een mailing rondgestuurd. Naast een informatieve brief bevat deze een aanmeldings- en evaluatieformulier. ,,Wij willen in ieder geval niet dat de onbekendheid van de vervoersregelingen aan ons te wijten zou zijn.”

TU-medewerkers die gebruikmaken van de fiets, het openbaar vervoer of carpoolend naar de TU komen, kunnen zich aanmelden voor de regeling vervoer woon-werkverkeer. De fietsende TU’ers mogen uit de collectie van Batavus eenmaal in de drie jaar een fiets kopen tot een maximum bedrag van fl. 1650,- . Ze krijgen dan een korting van 14,5 procent en daarnaast verstrekt de TU nog een bijdrage van fl. 500,-. ,,De response op deze fietsregeling is groot geweest. Ruim 2400 medewerkers hebben via dit project ondertussen een fiets gekocht of aangevraagd. Verder hebben zeshonderd mensen in 1999 onderhoudsbonnen ontvangen en dit jaar komen er nog eens 1600 geïnteresseerden bij. De bonnen zijn beschikbaar voor mensen die al een fiets hebben en voor degenen die vorig jaar een nieuwe fiets hebben gekocht. Voorwaarde bij de fietsregeling en de onderhoudsbonnen is wel dat een medewerker minimaal 2 jaar in dienst moet zijn of blijven van de TU.”

Vervoersgedrag

Voor de carpoolbijdrage hebben minder – slechts honderd – medewerkers zich aangemeld. Die regeling bestaat uit een bonus van fl. 520,- per jaar mits een medewerker minimaal 120 dagen per jaar carpoolt en meer dan 15 km van de TU woont.

Aan de trein- en busforenzen verstrekt de TU een renteloze financiering van de benodigde jaarkaart van de NS, Connexxion of HTM. De universiteit betaalt de kaart en houdt vervolgens iedere maand 1/12 van het bedrag in op het salaris. De NS brengt rente in rekening voor gespreide betaling en die spaart de medewerker op deze manier uit. Daarnaast krijgen ov-reizigers een vergoeding van fl. 16,50 netto per maand voor de kleine kosten onderweg vanwege vertragingen. ,,Overigens, als deze groep – bestaande uit 200 medewerkers – gebruikmaken van de fiets om van het station naar de TU (en vice versa) te komen, dan kunnen ze ook een beroep doen op de fietsregeling.”

Voor de regeling vervoer, die loopt van 1999 % 2004, is een budget van fl. 850.000 per jaar vrijgemaakt uit het arbeidsvoorwaardenpakket. In 2001 volgt een evaluatie. De eerste stappen in deze richting heeft Smits al gezet. Bij de recente mailing is een evaluatieformulier meegestuurd en de response hierop is groot. ,,Er zijn rond de 5600 evaluatieformulieren de deur uitgegaan en we hebben er ruim 2400 terug. Alleen kost het invoeren van alle antwoorden erg veel tijd, maar gelukkig krijg ik binnenkort assistentie.”

Smits is vooral benieuwd of uit het evaluatieformulier blijkt dat TU-medewerkers hun vervoersgedrag hebben veranderd door de regeling. ,,Het was de bedoeling om met deze financiële tegemoetkomingen het solo-autorijden terug te dringen. Uit de evaluatie moet blijken of we de goede kant uitgaan.”

Zelf heeft Smits haar gedrag wel veranderd. ,,Ik kom tegenwoordig % tenzij het heel slecht weer is – vanuit het Tanthof op de fiets. Net als die tweeduizend andere medewerkers heb ik vorig jaar een nieuwe fiets via de regeling aangeschaft. Die rijdt veel beter dan mijn vorige en dan stap je er toch eerder op.”

Meer informatie over de regeling vervoer woon-werkverkeer 1999 %2004 kunt u krijgen bij de personeelsafdeling van uw beheerseenheid of bij: Y.Smits@udc.tudelft.nl

Soms komen er bij Yvonne Smits vanuit één beheerseenheid ineens veel verzoeken tegelijk binnen voor de regeling vervoer woon-werkverkeer TU Delft 1999-2004. Smits is vervoerscoördinator bij het Universitair Diensten Centrum en uitvoerder van de regeling. ,,Zelf heb ik dan de indruk dat iemand op de beheerseenheid zich in de materie heeft verdiept en zijn of haar collega’s enthousiast heeft gemaakt.”

Wat Smits betreft mag het enthousiasme voor de regeling zich nog verder door de TU verspreiden. Om de bekendheid te vergroten heeft Smits recent een mailing rondgestuurd. Naast een informatieve brief bevat deze een aanmeldings- en evaluatieformulier. ,,Wij willen in ieder geval niet dat de onbekendheid van de vervoersregelingen aan ons te wijten zou zijn.”

TU-medewerkers die gebruikmaken van de fiets, het openbaar vervoer of carpoolend naar de TU komen, kunnen zich aanmelden voor de regeling vervoer woon-werkverkeer. De fietsende TU’ers mogen uit de collectie van Batavus eenmaal in de drie jaar een fiets kopen tot een maximum bedrag van fl. 1650,- . Ze krijgen dan een korting van 14,5 procent en daarnaast verstrekt de TU nog een bijdrage van fl. 500,-. ,,De response op deze fietsregeling is groot geweest. Ruim 2400 medewerkers hebben via dit project ondertussen een fiets gekocht of aangevraagd. Verder hebben zeshonderd mensen in 1999 onderhoudsbonnen ontvangen en dit jaar komen er nog eens 1600 geïnteresseerden bij. De bonnen zijn beschikbaar voor mensen die al een fiets hebben en voor degenen die vorig jaar een nieuwe fiets hebben gekocht. Voorwaarde bij de fietsregeling en de onderhoudsbonnen is wel dat een medewerker minimaal 2 jaar in dienst moet zijn of blijven van de TU.”

Vervoersgedrag

Voor de carpoolbijdrage hebben minder – slechts honderd – medewerkers zich aangemeld. Die regeling bestaat uit een bonus van fl. 520,- per jaar mits een medewerker minimaal 120 dagen per jaar carpoolt en meer dan 15 km van de TU woont.

Aan de trein- en busforenzen verstrekt de TU een renteloze financiering van de benodigde jaarkaart van de NS, Connexxion of HTM. De universiteit betaalt de kaart en houdt vervolgens iedere maand 1/12 van het bedrag in op het salaris. De NS brengt rente in rekening voor gespreide betaling en die spaart de medewerker op deze manier uit. Daarnaast krijgen ov-reizigers een vergoeding van fl. 16,50 netto per maand voor de kleine kosten onderweg vanwege vertragingen. ,,Overigens, als deze groep – bestaande uit 200 medewerkers – gebruikmaken van de fiets om van het station naar de TU (en vice versa) te komen, dan kunnen ze ook een beroep doen op de fietsregeling.”

Voor de regeling vervoer, die loopt van 1999 % 2004, is een budget van fl. 850.000 per jaar vrijgemaakt uit het arbeidsvoorwaardenpakket. In 2001 volgt een evaluatie. De eerste stappen in deze richting heeft Smits al gezet. Bij de recente mailing is een evaluatieformulier meegestuurd en de response hierop is groot. ,,Er zijn rond de 5600 evaluatieformulieren de deur uitgegaan en we hebben er ruim 2400 terug. Alleen kost het invoeren van alle antwoorden erg veel tijd, maar gelukkig krijg ik binnenkort assistentie.”

Smits is vooral benieuwd of uit het evaluatieformulier blijkt dat TU-medewerkers hun vervoersgedrag hebben veranderd door de regeling. ,,Het was de bedoeling om met deze financiële tegemoetkomingen het solo-autorijden terug te dringen. Uit de evaluatie moet blijken of we de goede kant uitgaan.”

Zelf heeft Smits haar gedrag wel veranderd. ,,Ik kom tegenwoordig % tenzij het heel slecht weer is – vanuit het Tanthof op de fiets. Net als die tweeduizend andere medewerkers heb ik vorig jaar een nieuwe fiets via de regeling aangeschaft. Die rijdt veel beter dan mijn vorige en dan stap je er toch eerder op.”

Meer informatie over de regeling vervoer woon-werkverkeer 1999 %2004 kunt u krijgen bij de personeelsafdeling van uw beheerseenheid of bij: Y.Smits@udc.tudelft.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.