Student Civiel Techniek Martijn Veltkamp verblijft al drie maanden aan de Ecole Nationale des Ponts et Chaussées, vlakbij Parijs, en stuurt het volgende bericht.
br />
Valt er in Nederland op borrels na afloop van een presentatie voornamelijk wat te drinken; een bedrijfspresentatie op de Ecole des Ponts is niet afgelopen voordat het buffet tot de laatste kruimel op is. Traiteurs worden ingehuurd om, ongeacht het tijdstip, een zo luxe mogelijk assortiment aan hapjes en drankjes te serveren. De waardering voor een activiteit is hier inmiddels evenredig met de omvang van het buffet. Er bestaat al een groepering die de activiteit maar gewoon overslaat om voluit van het buffet te kunnen profiteren. Daarnaast zijn er de studenten die hun plaats in de zaal zo kiezen dat ze een goede startpositie hebben om bij de tafel met heerlijkheden te komen. De graaizucht heeft de grote, rijke bedrijven ertoe gebracht speciaal het buffet na afloop van een presentatie aan te kondigen. Het buffet van nu speelt de rol van de sleutelhangers en stickers van vroeger.
Ook op feesten die de leerlingenverenigingen van de verschillende Grandes Ecoles (groot in aanzien, klein in omvang) van Parijs organiseren, heeft het consumentisme toegeslagen. Zo krijg je bij afsluiten van een bepaald mobiele telefoon-abonnement het entreebewijs voor het gala van Elektrotechniek (à 60 gulden) erbij. Verder wordt op posters en flyers voor de feesten al aangekondigd dat er vele artikelen te winnen zijn. Het gaat dan om prullaria als petjes, rieten hoedjes en plastic fluitjes van pastis-merk Paul Ricard. De prullaria wordt door de Paul Ricard-meisjes over de discovloer uitgestrooid. De graaibak van de Wibra is er niets bij.
Bij Frankrijk hoort wijn, alleen niet op studentenfeesten. Daar voeren bier, pastis en whisky in allerlei mixen de boventoon. Studenten, zeker als zij worden opgeleid voor de leidinggevende functies, zijn echter wel de wijnconsumenten van de toekomst. Daarom hebben de prestigeuze châteaux uit de Bordeaux-regio een verbond gesloten en bieden ze complete bars met personeel aan op schoolfeesten te verschijnen. Zo’n bar past goed in de onderlinge competitie tussen de feesten van de diverse scholen: het hebben van zoveel mogelijk themabars. Maar de sangria bij de Spaanse bar wint het in zo’n bezwete nacht vooralsnog van een goed glas wijn.
Student Civiel Techniek Martijn Veltkamp verblijft al drie maanden aan de Ecole Nationale des Ponts et Chaussées, vlakbij Parijs, en stuurt het volgende bericht.
Valt er in Nederland op borrels na afloop van een presentatie voornamelijk wat te drinken; een bedrijfspresentatie op de Ecole des Ponts is niet afgelopen voordat het buffet tot de laatste kruimel op is. Traiteurs worden ingehuurd om, ongeacht het tijdstip, een zo luxe mogelijk assortiment aan hapjes en drankjes te serveren. De waardering voor een activiteit is hier inmiddels evenredig met de omvang van het buffet. Er bestaat al een groepering die de activiteit maar gewoon overslaat om voluit van het buffet te kunnen profiteren. Daarnaast zijn er de studenten die hun plaats in de zaal zo kiezen dat ze een goede startpositie hebben om bij de tafel met heerlijkheden te komen. De graaizucht heeft de grote, rijke bedrijven ertoe gebracht speciaal het buffet na afloop van een presentatie aan te kondigen. Het buffet van nu speelt de rol van de sleutelhangers en stickers van vroeger.
Ook op feesten die de leerlingenverenigingen van de verschillende Grandes Ecoles (groot in aanzien, klein in omvang) van Parijs organiseren, heeft het consumentisme toegeslagen. Zo krijg je bij afsluiten van een bepaald mobiele telefoon-abonnement het entreebewijs voor het gala van Elektrotechniek (à 60 gulden) erbij. Verder wordt op posters en flyers voor de feesten al aangekondigd dat er vele artikelen te winnen zijn. Het gaat dan om prullaria als petjes, rieten hoedjes en plastic fluitjes van pastis-merk Paul Ricard. De prullaria wordt door de Paul Ricard-meisjes over de discovloer uitgestrooid. De graaibak van de Wibra is er niets bij.
Bij Frankrijk hoort wijn, alleen niet op studentenfeesten. Daar voeren bier, pastis en whisky in allerlei mixen de boventoon. Studenten, zeker als zij worden opgeleid voor de leidinggevende functies, zijn echter wel de wijnconsumenten van de toekomst. Daarom hebben de prestigeuze châteaux uit de Bordeaux-regio een verbond gesloten en bieden ze complete bars met personeel aan op schoolfeesten te verschijnen. Zo’n bar past goed in de onderlinge competitie tussen de feesten van de diverse scholen: het hebben van zoveel mogelijk themabars. Maar de sangria bij de Spaanse bar wint het in zo’n bezwete nacht vooralsnog van een goed glas wijn.
Comments are closed.