Opinie

Fax van Verre

Alle clichés zijn waar: in Amerika is alles groot en kennen ze geen zoute drop. Twee derdejaars Technische Aardwetenschappen hebben het nu zelf gezien.

Hey what’s up! Dit is de standaardgroet in Texas. Mocht je ooit nog hier belanden: ga dan niet als Nederlander je hele levensverhaal vertellen. Dat wordt dus niet bedoeld.

Wij verblijven op dit moment in Austin waar de University of Texas (UT) gehuisvest is. Austin is de State Capitol van Texas en hier heersen de Longhorns.

De UT is de grootste universiteit van de Verenigde Staten met 48-duizend studenten. Het Petroleum Department waar wij colleges volgen, is één van de beste van de VS. Deze University heeft zelfs zijn eigen olievelden (geil: olie).

De campus hier ziet er wel heel wat anders uit dan de betonflats aan de Mekelweg. Veel groen en veel ruimte en met onze eigen huisschildpadden.

Amerika is het Amerika uit de films. Superbrede wegen (wat moet je zonder auto), kasten van huizen (hoe moet je uitleggen wat een rijtjeshuis is?) en veel, heel veel ruimte. Hier zeggen ze altijd: everything is bigger and better in Texas. Don’t mess with Texas.

Leven in Amerika is toch wel even iets anders dan leven in Holland. Echte Goudse Kaas op een echte volkoren boterham en zoute salmiakdrop worden hier het meeste gemist. Maar het klimaat vergoedt erg veel. De gemiddelde temperaturen in mei, juni en juli liggen hier boven de 30°C. Gelukkig heeft het huis waar wij wonen de beschikking over een riant zwembad. Altijd lekker. We wonen hier in een huis met 130 man/vrouw. Druk maar gezellig. Er zitten ook heel veel internationale studenten. Toch zijn we blij dat we Hollanders zijn. Iedereen hier is jaloers op het feit dat wij uit Holland komen. Vooral Amsterdam is The City.

Het semester eindigt al half mei. Daarna gaan we een paar weekjes vakantie vieren en beginnen met onze stage.

Bert-Rik de Zwart
Marjan Smit