Faculteiten weigeren opgelegde bezuiniging

Bijna alle faculteiten protesteren tegen de drastische MOD-bezuinigingen die het college hen opgelegd heeft. In het geweerHet college wil 105 arbeidsplaatsen opheffen van ondersteunend en beheerspersoneel binnen de faculteiten.

De faculteit TBM wordt het zwaarst getroffen door de MOD-maatregelen. Het college vraagt decaan Sol 26 banen te schrappen, een halvering van de huidige bezetting. Sol noemt die opdracht niet reëel en vindt ontslag ‘niet aan de orde’.

,,De uitgangspunten zijn fout”, meent hij. ,,De cijfers zijn gebaseerd op de situatie van een jaar geleden. Onze organisatie is sindsdien enorm gegroeid. In ons eigen veranderplan voorzien we geen vertrek van medewerkers.”

Ook andere faculteiten willen niet bezuinigen. ,,Deze cijfers herkennen wij niet en ze zijn niet te gebruiken voor een zinnige discussie”, zegt mr. T.E. Korthals Altes van Bouwkunde over het voorstel om elf medewerkers te ontslaan. ,,We gaan onze boekhouding aan het college voorleggen. Wij komen in ieder geval niet tot een concrete vermindering van de ondersteuning, en willen ook niet vervallen in cosmetische operaties.”

De Bouwkunde-woordvoerder doelt hiermee op een ontsnappingsroute voor de faculteiten: door werknemers van het clusterbureau over te hevelen naar de secties worden ze op papier wegbezuinigd, maar blijven ze gewoon in dienst. Het college heeft deze vluchtweg expliciet verboden.

De kritiek van de faculteiten is eensluidend: de normen die het college heeft opgesteld zijn niet te herleiden, verouderd en houden geen rekening met groei van faculteiten. Directie- en bestuursadviseur Groetelaars van het OTB noemt het ‘onzin’ om 12 plaatsen bij zijn onderzoeksinstituut weg te bezuinigen. ,,Ze blijven rare fouten maken op het bureau. We hebben al meermalen gezegd dat we niet te vergelijken zijn met gewone faculteiten, maar hebben nooit antwoord gekregen. We worden er nu een beetje moe van.”

Projectleider Monster van de faculteit CiTG zegt hooguit 8 plaatsen te kunnen inleveren, in plaats van de voorgestelde 33. De faculteiten ITS en Lucht- en Ruimtevaart voldoen al aan de norm en hoeven niets meer in te leveren. De faculteit OCP moet van het college dertien man op straat zetten, bij Technische Natuurwetenschappen zijn dat er ruim tien.

Een weigering van de faculteiten om de opgelegde bezuinigingen uit te voeren, kan de positie van medewerkers van de centrale financiële administratie (CFA) in gevaar brengen. Twintig van hen moeten nog gedecentraliseerd worden. Het hoofd van de CFA, Zantinga, vreest dat zijn personeel straks ‘voor zichzelf zal kiezen, en niet voor de TU’.

In het geweer

Het college wil 105 arbeidsplaatsen opheffen van ondersteunend en beheerspersoneel binnen de faculteiten. Dit is het gevolg van nieuwe normen die zijn opgesteld voor de omvang van de clusterbureaus. De decanen is gevraagd uiterlijk 1 augustus aan te geven hoe zijn dit denken te doen.