Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Faculteiten moeten kwaliteit aantonen

Alle Delftse opleidingen moeten in de toekomst zogeheten ‘kwaliteitsbeelden’ opstellen en voorleggen aan het college. Een commissie uit de groepsraad, onder leiding van prof.ir. K. Luyben, adviseert om een groot aantal bestaande beoordelingen te bundelen in ‘kwaliteitsbeelden’.

De cursusevaluaties, onderwijsenquêtes, visitaties en hoogleraarsbeoordelingen moeten hiervan onder meer de ingrediënten vormen. Ook moeten er twee- of driejaarlijkse mini-visitaties plaatsvinden.

Een ‘kwaliteitsbeelden’ geeft jaarlijks de stand van zaken op het gebied van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek. Dat gebeurt nu eens in de vijf of zes jaar door onderzoeks- en onderwijsvisitaties van de VSNU, maar ‘deze periode is veel te lang om een goed zicht te houden op de ontwikkelingen’, aldus het rapport ‘Kwaliteit in beeld’. De kwaliteitsbeelden worden een soort permanente vinger aan de pols.

,,De bestaande beoordelingen waren soms nogal summier, en vaak kwantitatief”, zegt Luyben, decaan bij Technische Natuurwetenschappen. ,,Met de kwaliteitsbeelden komt veel meer informatie vrij, die in de eerste plaats bedoeld is voor de faculteiten zelf. Dat is dus niet een uit drie getallen bestaande deelverzameling. Wil het college iets kunnen met dit beeld, dan moet de informatie eerst sterk worden ingedikt tot een rapport.”

De decaan legt dit rapport jaarlijks in februari voor aan het college van bestuur. Als deze knelpunten ziet, kan het college de faculteit vragen concrete maatregelen te nemen in een plan van aanpak.

Begin januari is er proefperiode gestart bij ITS (Informatie Technologie en Systemen) en Technische Natuurwetenschappen (TNW). In maart moeten die hun eerste ‘kwaliteitsbeeld’ klaar hebben. Dan zal blijken of het verzamelen en bundelen van informatie inderdaad ‘een aanzienlijke inspanning’ kost, zoals het rapport vermoedt. Voor de ‘formats’ wordt speciaal een Intranet-site ontwikkeld. Hiervoor is een ton uitgetrokken.

Het college is zo goed als akkoord met de voorstellen van de commissie. Wanneer alle faculteiten met de kwaliteitsbeelden aan de slag moeten, staat nog niet vast. Luyben: ,,Het is een omvangrijke operatie. Die voer je niet binnen een paar maanden in.”

Een commissie uit de groepsraad, onder leiding van prof.ir. K. Luyben, adviseert om een groot aantal bestaande beoordelingen te bundelen in ‘kwaliteitsbeelden’. De cursusevaluaties, onderwijsenquêtes, visitaties en hoogleraarsbeoordelingen moeten hiervan onder meer de ingrediënten vormen. Ook moeten er twee- of driejaarlijkse mini-visitaties plaatsvinden.

Een ‘kwaliteitsbeelden’ geeft jaarlijks de stand van zaken op het gebied van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek. Dat gebeurt nu eens in de vijf of zes jaar door onderzoeks- en onderwijsvisitaties van de VSNU, maar ‘deze periode is veel te lang om een goed zicht te houden op de ontwikkelingen’, aldus het rapport ‘Kwaliteit in beeld’. De kwaliteitsbeelden worden een soort permanente vinger aan de pols.

,,De bestaande beoordelingen waren soms nogal summier, en vaak kwantitatief”, zegt Luyben, decaan bij Technische Natuurwetenschappen. ,,Met de kwaliteitsbeelden komt veel meer informatie vrij, die in de eerste plaats bedoeld is voor de faculteiten zelf. Dat is dus niet een uit drie getallen bestaande deelverzameling. Wil het college iets kunnen met dit beeld, dan moet de informatie eerst sterk worden ingedikt tot een rapport.”

De decaan legt dit rapport jaarlijks in februari voor aan het college van bestuur. Als deze knelpunten ziet, kan het college de faculteit vragen concrete maatregelen te nemen in een plan van aanpak.

Begin januari is er proefperiode gestart bij ITS (Informatie Technologie en Systemen) en Technische Natuurwetenschappen (TNW). In maart moeten die hun eerste ‘kwaliteitsbeeld’ klaar hebben. Dan zal blijken of het verzamelen en bundelen van informatie inderdaad ‘een aanzienlijke inspanning’ kost, zoals het rapport vermoedt. Voor de ‘formats’ wordt speciaal een Intranet-site ontwikkeld. Hiervoor is een ton uitgetrokken.

Het college is zo goed als akkoord met de voorstellen van de commissie. Wanneer alle faculteiten met de kwaliteitsbeelden aan de slag moeten, staat nog niet vast. Luyben: ,,Het is een omvangrijke operatie. Die voer je niet binnen een paar maanden in.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.