Faculteiten krijgen extra dienstfietsen

18 April draagt de dienst ze tijdens een feestelijke bijeenkomst over.

De actie is eenmalig en vindt plaats in het kader van het vervoerplan van de TU Delft, dat weer een onderdeel is van het milieubeleidsplan. Het gaat om fietsen die door iedere werknemer geleend kunnen worden voor ritjes op het TU-terrein of naar de binnenstad, maar niet voor woon-werkverkeer.

Of studenten ook gebruik kunnen maken van de dienstfiets hangt van de faculteiten zelf af. Projectmedewerker Corrie Zeeuw van de DAO denkt dat de meeste faculteiten ze alleen voor medewerkers beschikbaar zullen stellen.

De stalen rossen zijn al onder de faculteiten verdeeld, waarbij rekening is gehouden met het aantal werknemers, het aantal lokaties en de aard van de werkzaamheden. Het aantal fietsen varieert per faculteit van vier tot zes.

Op de TU rijden al vijftig dienstfietsen rond. Samen goed voor zo’n 125 ritten per dag. Deze zijn in de loop der jaren door de faculteiten zelf aangeschaft en zijn soms al twintig jaar oud. Een telefonische enquête onder de interne en huishoudelijk diensten leerde dat de vraag naar fietsen rond de 315 ritten per dag ligt.

De fietsen zijn niet verzekerd. Wordt de fiets gestolen, dan moet degene die hem op dat moment geleend had, zelf voor een nieuwe te zorgen. Bij de overdracht van de fietsen zit een onderhoudscontract van een jaar voor de fietsen, maar daarna moeten de faculteiten daar zelf voor zorgen.

In het vervoerplan van 1993 werd ook gesproken van een fietsenmaker op het TU-terrein, maar dat is voorlopig afgeketst. Zeeuw: ,,Er is nog geen geld beschikbaar voor fietsonderhoudsbonnen voor werknemers uit de arbeidsvoorwaarden geldpot. Dat zit nog steeds in politieke besluitvormingsfase. Zonder die zekerheid vond de fietsenmaker het risico te groot.”

De geplande extra fietsenstallingen lijken er wel te komen. Zeeuw: ,,Het geld is reeds op de bouwbegroting beschikbaar gesteld en er lopen momenteel drie projectvoorstellen.” De fietsprivé-regeling, waarbij de TU de fiets van de werknemer gedurende drie jaar voorfinanciert, is voorlopig geparkeerd. ,,Dit in afwachting van wijzigingen in de belastingwetgeving.” (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

De Dienst Arbeidsomstandigheden en Milieu (DAO) van het Bureau van de universiteit deelt 75 nieuwe dienstfietsen uit onder de faculteiten. De faculteiten lenen de fietsen uit aan het personeel dat daar behoefte aan heeft. 18 April draagt de dienst ze tijdens een feestelijke bijeenkomst over.

Joyce Ouwerkerk