Extra sportzalen, een wielerparcours en schone douches

Het leverde een stapel grote en kleine plannen op. Een selectie.

Tjerk Epema, voorzitter van de Delftse Studenten Korfbalvereniging Paal Centraal:

,,Meer sportzalen in het Sportcentrum. Elke student moet voldoende gebruik kunnen maken van zijn sportkaart. Paal Centraal traint nu om kwart over vijf. Maar de laatste colleges zijn om half zes pas afgelopen. Daardoor kunnen sommige mensen nooit op tijd komen. Voor de prestaties van het eerste % en nu helaas nog enige % team is een tweede training in de week gewenst. Omdat op het Sportcentrum niet voldoende ruimte is, huren we nu extra zaalruimte in de Fortunahal.”

Herman van der Meyden, voorzitter van Studentenwielervereniging Wtos Delft:

,,Een asfalt-wielerparcours, waarop we ongestoord kunnen trainen. Op dit moment gebruiken we de openbare weg. Dat is vaak gevaarlijk. Onze wedstrijden houden we op de Mekelweg. Daarvoor moeten we iedere keer een vergunning aanvragen bij de gemeente. Op zondagen doet de gemeente hier niet zo moeilijk over, maar doordeweeks is het bijna onmogelijk. Bij het huidige Sportcentrum is waarschijnlijk geen ruimte, maar voor wielrenners is het geen probleem om uit te wijken naar het gebied ten zuiden van de Kruithuisweg: ze hebben immers altijd een fiets bij zich. We kunnen dan gewoon gebruik maken van de kleedkamers en de kantine van het Sportcentrum.”

Dennis Snijders, voorzitter van zaalvoetbalvereniging Tutor:

,,Ik ben nog maar twee dagen in functie, dus ik heb me nog niet helemaal in de problematiek verdiept. Ik weet niet wat de stand van zaken is omtrent het Masterplan. Volgens mij is daarin een extra sporthal opgenomen. Zo’n investering lijkt me veel nuttiger dan het opknappen en opwaarderen van bijvoorbeeld de kleedkamers van het huidige complex. Zo groot zijn de problemen niet: het komt slechts een enkele keer voor dat alle kleedkamers vol zitten.”

Michelle Hendriks, penningmeester van rugbyvereniging SRC Thor:

,,Een groter trainingsveld. Momenteel trainen er namelijk rugbyers, voetballers en American Footballers achter elkaar op één kleine oefenstrook. Het resultaat: modder, modder en nog eens modder. Daarnaast zijn de fietsenstallingen een grote rotzooi en de douches soms te vies. En iedere twee jaar sluiting vanwege de legionella-bacterie is natuurlijk ook niet gewenst.”

Het Sportcentrum krijgt een half miljoen euro van het college van bestuur. Vrij te besteden. Maar wat moet er met dat geld gebeuren? Delta maakte een rondje langs de sportvelden. Het leverde een stapel grote en kleine plannen op. Een selectie.

Herman van der Meyden, voorzitter van Studentenwielervereniging Wtos Delft:

Dennis Snijders, voorzitter van zaalvoetbalvereniging Tutor:

Michelle Hendriks, penningmeester van rugbyvereniging SRC Thor: