Exacte studies nog steeds niet populair

De exacte opleidingen trekken ook dit jaar weer relatief minder studenten. Het percentage studenten in het gehele wetenschappelijk onderwijs stijgt volgens de vooraanmeldingen met vier procent, maar de stijging van het aantal vooraanmeldingen aan technische universiteiten is op drie procent blijven steken.

Daarmee leveren de TU’s relatief studenten in.

Scheikundige en natuurkundige opleidingen daalt met respectievelijk negen en zeven procent. Wiskunde daalt zelfs met achtentwintig procent. En dat terwijl er in de toekomst een groot tekort dreigt aan technisch geschoolde werknemers.

Ook het hbo blijft niet gespaard. In totaal melden zich dit jaar drie procent minder studenten aan, maar hbo-techniek levert maar liefst vijf procent in.

Er zijn ook uitzonderingen, zoals werktuigbouwkunde. Die studie steeg ten opzichte van vorig jaar zelfs met tweeëndertig procent. In de laatste tien jaar is de daling echter zo sterk geweest, dat dit percentage nog weinig zegt en net zo goed een tijdelijke opleving kan zijn.

Er zijn verschillende initiatieven om dat negatieve aura rondom exacte studierichtingen aan te pakken. Wat je niet kent, zul je niet snel kiezen. De jaarlijkse Wetenschaps- en Techniekweek is dan ook belangrijk, meent de stichting Weten, ,,omdat mensen nog altijd een beperkt beeld hebben van techniek”.

Op basisscholen wordt het slechte imago bestreden met het project Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB), dat de kinderen duidelijk wil maken dat ze omgeven zijn door techniek en dat techniek daarom erg interessant is. (HOP)

Het percentage studenten in het gehele wetenschappelijk onderwijs stijgt volgens de vooraanmeldingen met vier procent, maar de stijging van het aantal vooraanmeldingen aan technische universiteiten is op drie procent blijven steken. Daarmee leveren de TU’s relatief studenten in.