Campus

Evacueren

Dr. ir. J.A.A.M. Stoop, TBM-veiligheidskunde:,,Er zijn veel gevaren waar je aan moet denken: overstromingen, inwerking van het zout, wind, bliksem, golven, en je kan worden overvaren.

Als je het serieus aanpakt, moet je de veiligheid integreren in het ontwerp. Zo moet je bedenken hoe je de boot snel evacueert. Een megaproject, maar zeg nooit nee tegen hightech. Meewerken? Nou een beetje spielerei is leuk, maar wat is het uurloon? Ik heb nog stapels tentamens liggen op het moment.”

Beweging

Ir. I. Worm, CiTG-waterbeheer:

,,Alle grote zeeschepen en jachten hebben tegenwoordig een membraansysteem aan boord om zout water om te zetten in drinkwater. Dat is geen probleem meer. Het is alleen nu nog vijf maal zo duur. Maar dat zal wel niet het kritieke punt zijn voor dit project. Ik heb zelf net drie maanden op zee gevaren, van de Caraïben naar Engeland. Ik was blij wanneer ik weer aan land was, om weer andere mensen te zien en een stuk te kunnen lopen. Een maandje Ecoboot lijkt me leuk, maar langer niet.”

Hoge golven

Ir. S.W.H. de Haan, ITS-energietechniek:

,, Wij werken nu aan een systeem dat de mechanische energie van golven kan omzetten in elektriciteit. Een prototype is binnen twee jaar klaar. Een paar van deze systemen zouden genoeg moeten zijn om een Ecoboot van energie te voorzien. Maar wij ontwerpen voor gebieden met hoge golven: de kust van Portugal en Ierland. Op de Noordzee zal de efficiëntie denk ik tegenvallen. Ik betwijfel overigens of het lekker wonen is op de Noordzee. Ik heb een tijdje bij ECN in Petten gewerkt. Mijn auto stond daar tweehonderd meter van het strand geparkeerd. Soms kon ik s’middags niet meer door mijn ruiten kijken omdat er een dikke laag zout op zat. De Caribische zee lijkt me meer geschikt voor een Ecoboot.”

Zand opspuiten

W.W. Massie, M.Sc. P.E., CiTG-off shore technologie:

,,Mijn eerste reactie op de Ecoboot: iets te veel Willie Wortel. Wonen op zee kan wel, maar het is nog niet economisch haalbaar. Ik heb studenten begeleid die aan dergelijke projecten werken, maar dan gaat het om Monaco en niet om de Noordzee. De grondprijs is relatief laag in Nederland, rond de duizend gulden per vierkante meter. Off-shore kost ongeveer dertig duizend dollar. Je kan dus beter grond opspuiten.”

Molen

Dr. A. Henderson, CiTG-windenergie:

,, Waarschijnlijk is een windmolen op de ponton goedkoper dan dieselnaar de boot transporteren. Voor honderd mensen is een kleine molen van vijftien meter hoog voldoende. Stabiliteit is bij een grote ponton geen probleem. Dat is anders als je een windpark aanlegt daar heb ik aan gerekend tijdens mijn promotie. Lawaai? Hoeft niet, daar hou je rekening mee bij het ontwerp. Stille molens draaien iets langzamer, maar voor de efficiëntie maakt dat niet veel uit. En bij zware storm zet je de molen gewoon stil, net als windmolens op het land.”

Volle zee

Prof. ir. K. d’Angremond, CiTG-Nederlands Centrum voor Kustonderzoek:

,,Of het mag een Ecoboot voor de kust? Om dat precies te weten moet u een jurist raadplegen. Het hangt af van de status van het schip en waar en hoelang het ligt. Buiten de 12-mijls zone mogen gekwalificeerde zeeschepen overal voor anker gaan. Maar er zijn beperkingen in verband met zeeroutes, booreilanden, pijpleidingen en dergelijke. De zeebodem is net zo goed als het land ‘ingericht’. Zeker op de Noordzee zijn niet zoveel plaatsen waar je zonder iemand te hinderen kunt liggen. Je kan er echt geen miljoen Nederlanders kwijt.”

Luchtkussen

Prof. dr. ir. J. A. Pinkster, CiGT-scheepshydromechanica:

,,Professor Schoute moet maar eens langskomen. Wij rekenen al jaren aan luchtkussen-gedragen constructies. Het begon als een academisch onderzoek: hoe ontwerp je een sterke, eenvoudige, drijvende constructie die amper deint? Inmiddels is er belangstelling van het Amerikaanse Office of Naval Research dat in zo’n platform een alternatief ziet voor een basis op het vaste land. En de Universiteit Utrecht heeft belangstelling om zonnepanelen op zee te laten drijven. Het huidige ontwerp bestaat uit een groot ‘dek’ van 1500×200 meter met vier verticale platen aan de randen, dat overal ingezet kan worden. Er ligt op dit moment een voorstel van mij bij de faculteit voor verder onderzoek.”

Kwart eeuw

Ir. E. Hasselaar, OTB-duurzaam bouwen:

,,Leuk initiatief, met name een geweldig studieobject. Voor de bevolkingsdruk is het niet nodig, voor het werk hoeven we straks het huis niet meer uit. Ik geloof niet dat een Ecoboot binnen vijf jaar te realiseren is, wellicht kan je in die tijd wel om een conceptontwerp maken. Met een commerciële aanpak, zoals het Noorse initiatief voor een groot cruiseschip als woonwerkplek zou het in tien jaar kunnen. Maar een boot voor rijkelui is denk ik niet Schoute’s doel. Vijfentwintig jaar lijkt me reëler.”

Afval

Ir. D.J. Peet, TBM-technology assessment:

,,Een creatief en leuk idee. Wij juichen het gebruik van wind- engetijdenenergie van harte toe. Maar ik zie wonen op zee niet als dé oplossing voor een duurzame samenleving. Milieutechnisch gezien heb ik ook geen principiële bezwaren tegen wonen op zee, mits Schoute ook goed nadenkt over het afval. Ik denk dat er hier best mensen geïnteresseerd zijn om mee te denken.”

Dr. ir. J.A.A.M. Stoop, TBM-veiligheidskunde:

,,Er zijn veel gevaren waar je aan moet denken: overstromingen, inwerking van het zout, wind, bliksem, golven, en je kan worden overvaren. Als je het serieus aanpakt, moet je de veiligheid integreren in het ontwerp. Zo moet je bedenken hoe je de boot snel evacueert. Een megaproject, maar zeg nooit nee tegen hightech. Meewerken? Nou een beetje spielerei is leuk, maar wat is het uurloon? Ik heb nog stapels tentamens liggen op het moment.”

Beweging

Ir. I. Worm, CiTG-waterbeheer:

,,Alle grote zeeschepen en jachten hebben tegenwoordig een membraansysteem aan boord om zout water om te zetten in drinkwater. Dat is geen probleem meer. Het is alleen nu nog vijf maal zo duur. Maar dat zal wel niet het kritieke punt zijn voor dit project. Ik heb zelf net drie maanden op zee gevaren, van de Caraïben naar Engeland. Ik was blij wanneer ik weer aan land was, om weer andere mensen te zien en een stuk te kunnen lopen. Een maandje Ecoboot lijkt me leuk, maar langer niet.”

Hoge golven

Ir. S.W.H. de Haan, ITS-energietechniek:

,, Wij werken nu aan een systeem dat de mechanische energie van golven kan omzetten in elektriciteit. Een prototype is binnen twee jaar klaar. Een paar van deze systemen zouden genoeg moeten zijn om een Ecoboot van energie te voorzien. Maar wij ontwerpen voor gebieden met hoge golven: de kust van Portugal en Ierland. Op de Noordzee zal de efficiëntie denk ik tegenvallen. Ik betwijfel overigens of het lekker wonen is op de Noordzee. Ik heb een tijdje bij ECN in Petten gewerkt. Mijn auto stond daar tweehonderd meter van het strand geparkeerd. Soms kon ik s’middags niet meer door mijn ruiten kijken omdat er een dikke laag zout op zat. De Caribische zee lijkt me meer geschikt voor een Ecoboot.”

Zand opspuiten

W.W. Massie, M.Sc. P.E., CiTG-off shore technologie:

,,Mijn eerste reactie op de Ecoboot: iets te veel Willie Wortel. Wonen op zee kan wel, maar het is nog niet economisch haalbaar. Ik heb studenten begeleid die aan dergelijke projecten werken, maar dan gaat het om Monaco en niet om de Noordzee. De grondprijs is relatief laag in Nederland, rond de duizend gulden per vierkante meter. Off-shore kost ongeveer dertig duizend dollar. Je kan dus beter grond opspuiten.”

Molen

Dr. A. Henderson, CiTG-windenergie:

,, Waarschijnlijk is een windmolen op de ponton goedkoper dan dieselnaar de boot transporteren. Voor honderd mensen is een kleine molen van vijftien meter hoog voldoende. Stabiliteit is bij een grote ponton geen probleem. Dat is anders als je een windpark aanlegt daar heb ik aan gerekend tijdens mijn promotie. Lawaai? Hoeft niet, daar hou je rekening mee bij het ontwerp. Stille molens draaien iets langzamer, maar voor de efficiëntie maakt dat niet veel uit. En bij zware storm zet je de molen gewoon stil, net als windmolens op het land.”

Volle zee

Prof. ir. K. d’Angremond, CiTG-Nederlands Centrum voor Kustonderzoek:

,,Of het mag een Ecoboot voor de kust? Om dat precies te weten moet u een jurist raadplegen. Het hangt af van de status van het schip en waar en hoelang het ligt. Buiten de 12-mijls zone mogen gekwalificeerde zeeschepen overal voor anker gaan. Maar er zijn beperkingen in verband met zeeroutes, booreilanden, pijpleidingen en dergelijke. De zeebodem is net zo goed als het land ‘ingericht’. Zeker op de Noordzee zijn niet zoveel plaatsen waar je zonder iemand te hinderen kunt liggen. Je kan er echt geen miljoen Nederlanders kwijt.”

Luchtkussen

Prof. dr. ir. J. A. Pinkster, CiGT-scheepshydromechanica:

,,Professor Schoute moet maar eens langskomen. Wij rekenen al jaren aan luchtkussen-gedragen constructies. Het begon als een academisch onderzoek: hoe ontwerp je een sterke, eenvoudige, drijvende constructie die amper deint? Inmiddels is er belangstelling van het Amerikaanse Office of Naval Research dat in zo’n platform een alternatief ziet voor een basis op het vaste land. En de Universiteit Utrecht heeft belangstelling om zonnepanelen op zee te laten drijven. Het huidige ontwerp bestaat uit een groot ‘dek’ van 1500×200 meter met vier verticale platen aan de randen, dat overal ingezet kan worden. Er ligt op dit moment een voorstel van mij bij de faculteit voor verder onderzoek.”

Kwart eeuw

Ir. E. Hasselaar, OTB-duurzaam bouwen:

,,Leuk initiatief, met name een geweldig studieobject. Voor de bevolkingsdruk is het niet nodig, voor het werk hoeven we straks het huis niet meer uit. Ik geloof niet dat een Ecoboot binnen vijf jaar te realiseren is, wellicht kan je in die tijd wel om een conceptontwerp maken. Met een commerciële aanpak, zoals het Noorse initiatief voor een groot cruiseschip als woonwerkplek zou het in tien jaar kunnen. Maar een boot voor rijkelui is denk ik niet Schoute’s doel. Vijfentwintig jaar lijkt me reëler.”

Afval

Ir. D.J. Peet, TBM-technology assessment:

,,Een creatief en leuk idee. Wij juichen het gebruik van wind- engetijdenenergie van harte toe. Maar ik zie wonen op zee niet als dé oplossing voor een duurzame samenleving. Milieutechnisch gezien heb ik ook geen principiële bezwaren tegen wonen op zee, mits Schoute ook goed nadenkt over het afval. Ik denk dat er hier best mensen geïnteresseerd zijn om mee te denken.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.