Eredoctoraten voor Eigler en Neufville

Natuurkundige Don Eigler en bestuurskundige Richard de Neufville krijgen 11 januari op de 160ste verjaardag van de TU een eredoctoraat uitgereikt.

Dr. Don Eigler van het IBM Almaden Research Centre krijgt zijn eredoctoraat voor het pionierswerk van zijn groep in de nanotechnologie. Hij ontwikkelde technieken om individuele atomen te manipuleren op een schoon metaaloppervlak. Hij ontdekte hoe lokale elektrische eigenschappen veranderen in de omgeving van een vreemd atoom. Daarnaast ontwikkelde hij de zogenaamde quantumkoraal, waarin elektronen als paarden in een omheining worden ingesloten. Prof.dr.ir. Hans Mooij van de sectie quantumtransport treedt op als zijn erepromotor.

Erepromotor prof.dr. Henk Sol zal een eredoctoraat uitreiken aan prof.dr. Richard de Neufville van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Neufville heeft vele innoverende en baanbrekende bijdragen geleverd op het raakvlak van technologie, systeemanalyse en beleid. Een door hem in 1971 geschreven boek behoort nog steeds tot de verplichte basiskennis in veel ingenieursopleidingen. Neufville zette op MIT een interdisciplinaire mastersopleiding op op het raakvlak van technologie en beleid die een inspiratiebron vormde voor het opzetten van de opleiding technische bestuurskunde aan de TU Delft.