Elf overwinningen voor Delft

Stond de jubileum editie van vorig jaar nog in het teken van de sneeuwbuien, deze eenentwintigste editie van de Multec Winterwedstrijden had zo mogelijk nog meer last van de winter. De strenge en langdurige vorstperiode vormde voor veel verenigingen aanleiding om met slechts een deel van hun wedstrijdsectie aan de seizoensopener deel te nemen.

Samen met het ontbreken van de Olympische selecties had dit tot gevolg dat het deelnemersveld meer dan gehalveerd was. De verenigingen die wel met grote selecties aanwezig waren, profiteerden hiervan. Proteus-Eretes, organisator van deze vijf kilometer lange klassieker, won met zeven overwinningen de Stad-Delftbokaal voor de vereniging met de meeste overwinningen.

Ook het Leidse Njord en het Amsterdamse Skoll deden goede zaken met respectievelijk vier en vijf overwinningen. Voor Delft werden verder door zowel Laga als DDS twee blikken gewonnen.
Eerstejaars

Zaterdag startten onder meer de eerstejaars achten. Voor hen vormde dit weekend de eerste confrontatie. Nadat het laatste beetje nachtelijk ijs verdwenen was, konden ’s ochtends de lichte achten als eerste het water op. Voor Delft had zowel van Laga als van Proteus een acht aan de start moeten verschijnen, maar deze laatste was met vier zieken genoodzaakt zich terug te trekken. De resterende roeiers zijn zondag in de beginnelingen vier gestart. De lichte acht van het Twentse Euros won met anderhalve minuut voorsprong op nummer twee, Asopos de Vliet uit Leiden. De lichte acht van Laga moest genoegen nemen met een derde plaats.

De ruime overwinning van Euros bleek de toon gezet te hebben voor het eerstejaars zware- en damesveld. Bij de zware achten toonde de Proteus acht zich een klasse beter dan de rest van het veld, terwijl de forse dames uit de acht van Gyas uit Groningen hun veld wonnen. Proteus-dames, ondanks een tienkoppige selectie toch met invallers roeiend, eindigden op een derde plaats. Wat de werkelijke waarde van deze overwinningen is, zal blijken op de Head en de Heineken roeivierkamp, als alle verenigingen met achten aan de start verschijnen.
Baanrecords

Waren de verschillen bij de eerstejaars achten nog tamelijk groot, in de overgangs vier met stuurman was de vier vanProteus-Eretes slechts twee tiende van een seconde sneller dan de vier van Njord. Dat was echter genoeg voor blik.

Het weer was zondag een stuk beter dan op zaterdag, toen een gure tegenwind zowel roeiers als toeschouwers verkleumde. Een lichte wind mee, glad water en een doorbrekend zonnetje zorgden de tweede wedstrijddag voor snelle tijden. Drie baanrecords sneuvelden, waarmee werd aangetoond dat het kleinere deelnemersveld niet ten koste was gegaan van het roeiniveau.

Hedy Poot, studente aan de TU en roeiend bij DDS, won in een nieuw baanrecord de lichte dames overgangsskiff. De tweedejaars damesvier van Proteus-Eretes scherpte het baanrecord voor de dames nieuwelingen vier met tien seconden aan.

Naast bovengenoemde blikken waren er nog overwinningen in de dames twee zonder stuurman: Bij de senioren A wonnen Van den Bergh en Mittendorff van Proteus, terwijl het overgangsveld op naam geschreven werd door de Lagaaisters Dronkert en van Ditzhuijzen. Carin ter Beek, in november net de Olympische equipe misgelopen, gold als favoriet voor een van de hoofdnummers, de dames senioren A skiff. Zij maakte deze rol waar en won voor Eijk van Skadi.

Het andere hoofdnummer, de heren senioren A skiff werd gewonnen door Gijs Kind van Proteus-Eretes. Kind won in november nog verrassend de Hel van het Noorden en afgelopen weekend zette hij deze lijn door met winst van zowel het overgangs- als het senioren A veld. Een roeier waarvan het komend jaar het een en ander verwacht mag worden.

Opvallende deelnemende verenigingen waren Dudok van Heel, de roeivereniging van de Koninklijke Militaire Academie in Breda en de ploegen van het Engelse Sandhurst. Beide verenigingen legden zich toe op het roeien volgens de befaamde lumberjack-techniek. Deze techniek is zondermeer zeer geschikt voor het kappen van Engelse wouden maar bleek op het water beduidend minder effectief. Een laatste plaats in elk gestart veld was het resultaat.

Na het inhalen van twee ploegen en met ruim veertig seconden voorsprong wist de eerstejaars zware acht van Proteus-Eretes het eerste Delftse roeiblik van 1996 binnen te halen tijdens de Multec Winterwedstrijden van afgelopen weekend op de Schie. De acht van het Rotterdamse Skadi werd tweede. Hiermee heeft de Proteus acht de eerste vijf punten voor het Dommelsch eerstejaarsklassement binnengehaald.

Eerstejaars

Baanrecords