Elektro-faculteiten richten platform op

De faculteiten Elektrotechniek in Delft, Eindhoven en Twente hebben een platform opgericht om het bedrijfsleven beter te bedienen.

Dr. C. le Pair, directeur van de Stichting Technische Wetenschappen (STW) maakte vorige week de oprichting van een nieuw technologieprogramma bekend: het Platform voor Telecommunicatie-Transmissie en Radar. Binnen deze club gaan de faculteiten Elektrotechniek in Twente, Eindhoven en Delft samenwerken met een aantal – voornamelijk grote – bedrijven. Het sneller commercieel uitbaten van onderzoeksresultaten van de TU’s, is het belangrijkste doel. De Delftse hoogleraar microgolftransmissie prof.dr.ir. L.P. Ligthart wordt de eerste voorzitter van het platform.

Technologieprogramma’s zijn door STW in het leven geroepen om samenwerking tussen universiteiten en bedrijfsleven te bevorderen. Volgens een woordvoerster van STW hebben zich inmiddels tien bedrijven aangemeld. Zij verwacht dat binnenkort ook Philips, Rijkswaterstaat en TNO meedoen. ,,Het aantal bedrijven blijft gestaag groeien.”