Einde bezetting Groningen

De bezetters van het bestuurgebouw in Groningen hebben donderdagmiddag een deal gesloten met het bestuur van de RUG. De invoering van het bsa gaat door, maar volgens de studenten was de actie toch een groot succes.

Na een dag vol onderhandelingen ging het college van bestuur dan toch door de knieën, schrijven de actievoerders in een anoniem persbericht. “Men zal samen naar Den Haag trekken, het bsa wordt onder de loep genomen en voortaan zullen alle besluiten volgens het Gronings harmoniemodel worden genomen.”

Eind gistermiddag sloten ze een compromis met collegevoorzitter Sibrand Poppema. Die weigerde in te gaan op de belangrijkste eis van de studenten – geen bsa – maar beloofde wel de maatregel in 2012 met de universiteitsraad te evalueren. Ook gaat de universiteit eerstejaars beter begeleiden en zal ze in Den Haag lobbyen tegen bezuinigingen op het hoger onderwijs.

Met de deal op zak werd de actie beëindigd, en rond vijf uur kon iedereen weer naar huis. Ook collegevoorzitter Poppema, waarover het gerucht ging dat hij de hele dag zou zijn gegijzeld. “De grootst mogelijke onzin”, zegt Poppema in universiteitsblad UK. “Ik kon op elk moment weg.”

Met zijn eindtijd van 1:12.18 bleef de TU-student op de baan in Harbin ruim een halve seconde boven zijn persoonlijk record. Poot begon de Studentenspelen vrijdag door op de 500 meter als zevende te eindigen.

Zijn hoogste positie haalde hij op de 100 meter waarop hij vierde werd, in 9.76. Zowel op de 500 als op de 100 meter was Poot de hoogste genoteerde niet-Aziaat.