Eigenlijk was ik helemaal niet zo dance-minded

Jurgen Rijkers (33) staat op het moment dat het gesprek plaatsvindt, op het punt om naar Los Angeles te vliegen voor een optreden. Tussen het koffers pakken en inchecken in, draait hij ook nog even in de Haagse discotheek . ,,Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet meer gewoon voor de radio werk”, bekent hij. ,,Het is nooit de bedoeling geweest om deze kant op te gaan en platen te maken. Maar nu vlieg ik de hele wereld over. Naar Amerika, Japan, Zuid-Afrika, Zweden. Dj-en is een spannender leven dan bij de radio. Maar het is zo druk. Mijn vrienden zijn vrij wanneer ik werk en wanneer ik vrij ben, werken mijn vrienden.”

De dj neemt het op de koop toe. Hij kan niet anders. Want hoewel hij nooit bewust de keus maakte om dj te worden, stuurde hij zijn leven in razend tempo die richting uit. Het leven van Jurgen is wat je noemt een success story. Toen hij twaalf jaar was en een vriendje een ‘bakkie’ kocht, richtten ze samen de Delftse piratenzender Eldorado op. Op zondagmiddag draaiden ze top 40-hits -house was er toen nog niet- en toen bleek dat er daadwerkelijk luisteraars waren, gingen ze vaker de ether in. Er werd een drive-in show aan gekoppeld, waarin Jurgen zijn eerste ervaring als live-dj opdeed. De eerste stappen naar de roem waren toen al -onbewust- gezet.

Evers

Jurgen gaf de radio niet op en draaide vanaf zijn zestiende bij de ene zender na de andere, waaronder het Haagse Stadsradio 94, Radio 10 en het Amsterdamse Xtra 108, waar hij samenwerkte met latere beroemdheden als Edwin Evers, Unico Glorie, Jeroen van Inkel, Gijs Staverman en Floortje Dessing. Aan het eind van de jaren tachtig presenteerde hij ‘Razende Rijkers’, een item in het ochtendprogramma van Luc van Rooij bij Avro-radio.

De Eldorado Drive-In Show bleef draaien. Toen Jurgen werd ‘geplugd’ door de Veronica Drive-In Show van Chiel van Praag, was er bijna geen weg terug. Jurgen was show-dj.

Een dj van popmuziek weliswaar, want van het fenomeen house snapte hij anno 1990 nog steeds helemaal niets. ,,Ik luisterde liever naar Genesis en was helemaal geen dance-minded figuur”, aldus Jurgen. Tot hij een jaar later ging stappen in de Amsterdamse iT. ,,Daar kwam ik pas echt in aanraking met house. Ik snapte niet wat mensen er leuk aan vonden. Een kennis werkte er als dj en nodigde me op een avondje uit te komen draaien.” Binnen een mum van tijd was Jurgen ‘om’ en bezat hij een ruime collectie houseplaten.

Meezinger

Maar waar veel house-liefhebbers de commerciële productie op dat gebied verfoeiden, sloeg Jurgen meteen die richting in. Pakkende beats met een vette meezinger erin. Een omschrijving die vandaag de dag nog volledig opgaat voor zijn werk, getuige zijn laatste hit ‘Better Of Alone’. ,,Ik speel in op de smaak van het publiek”, geeft de dj toe. ,,Ik vind dat je muziek niet alleen voor jezelf moet draaien. Zelf houd ik van zweverige trance. Maar dat komt in heel veel zalen helemaal niet tot zijn recht. Natuurlijk sluiten de platen die ik draai wel aan bij mijn smaak. Van elke plaat die ik draai denk ik: daar kan ik wat mee.”

Zoveel dat hij het thuis ook opzet? ,,Ik draai thuis bijna nooit muziek”, lacht Jurgen. ,,Ik heb het na mijn optredens altijd wel even gehoord. Dan kijk ik liever een filmpje. De enige tijd die ik besteed aan het luisteren naar platen, is wanneer ik ze uitzoek in een platenzaak en voor een optreden.”

Speakers

Volgende week donderdag draait Jurgen in Speakers. Lekker vertrouwd, vindt hij, al ging hij er zelf nooit uit. ,,Toen ik stapte in Delft was ik tussen de 16 en 22 jaar. Ik kwam in tenten die nu niet meer bestaan. Maar Delft is mijn eigen plaatsje, al ben ik er bijna nooit meer.”

Jurgen beseft dat het publiek in Speakers afwijkt van de doorsnee feestganger. Meer studenten die de avond combineren met een kroegentocht en bovendien is de zaal bepaald geen Amsterdam ArenA, Brabanthallen of andere grote feestlocatie. ,,Ik pas mijn platen er niet op aan”, zegt de dj. ,,Ik draai wat de mensen van me verwachten.” Precies dat motto wat Jurgen groot heeft gemaakt.

Voorlopig geniet hij van de roem. ,,Ik hoop dat ik nog een paar jaar op deze manier door kan gaan”, aldus Jurgen. Zeker is dat hij altijd in de muziek bezig zal blijven. De dj heeft plannen te over. ,,Later, als ik niet meer draai, wil ik mensen coachen, nieuw talent zoeken. Of misschien zelfs een eigen platenlabel opstarten”.

Dj Jurgen en Dj Didier in Speakers’ Tune Up Dance Special. Op donderdag 9 november. Aanvang: 23.00 uur.

Hij is het brein achter Alice Deejay en scoorde een wereldhit met het nummer ‘Better Of Alone’. Onlangs bracht hij, na drie eerdere albums, zijn eigen compilatie-cd uit. De Delftse dj Jurgen verkeert momenteel op de top van zijn roem. En dat terwijl hij nooit van plan was om platen te maken.

Evers

Meezinger