Eén schilderij, ‘Paralytic Child’ uit 1961, bezit het Haags Gemeentemuseum van kunstenaar Francis Bacon (1909-1992). Het was al een lange tijd de wens van het museum om het werk eens ‘van een context te voorzien’.
Maar schilderijen van de beroemde kunstenaar, die met zijn boeiende, rauwe en redelijk figuratieve verbeeldingen van de mens een belangrijke positie innam in de doorgaans abstracte schilderkunst na 1945, liggen nu eenmaal niet voor het oprapen.
Toen de Londense Tate Gallery het Gemeentemuseum tijdens diens verbouwing vroeg een aantal werken van Mondriaan uit te lenen, zag het museum zijn kans schoon. Het leende de werken aan het Engelse museum, maar op voorwaarde dat Tate niet alleen zijn Bacon-werken aan het Gemeentemuseum zou uitlenen, maar ook zijn invloed zou uitoefenen op andere musea en particulieren met werk van Bacon in hun bezit.
Met succes. De komende maanden is voor het eerst een volledig overzicht van het werk van Francis Bacon te zien in Nederland. De belangrijkste fasen in het werk van de schilder, die doorgaans leefde op drank, gokken en veel relaties met mannen, zijn goed in de tentoonstelling vertegenwoordigd. Zo bevinden zich onder de ruim veertig werken, tien monumentale drieluiken, waaronder dat van de Zwitserse Fondation Beyeler, dat Bacon maakte ter nagedachtenis aan zijn vriend George Dyer. Ook is er documentair materiaal te zien, voornamelijk foto’s en tekeningen, dat onlangs tevoorschijn kwam bij de ontruiming van het atelier van de kunstenaar. Daartussen bevinden zich ook twee verloren gewaande werken, die nu voor het eerst worden tentoongesteld.
‘Francis Bacon’. Van 27 januari tot en met 13 mei in het Gemeentemuseum in Den Haag. Info: www.bacon.nl of www.gemeentemuseum.nl
Eén schilderij, ‘Paralytic Child’ uit 1961, bezit het Haags Gemeentemuseum van kunstenaar Francis Bacon (1909-1992). Het was al een lange tijd de wens van het museum om het werk eens ‘van een context te voorzien’. Maar schilderijen van de beroemde kunstenaar, die met zijn boeiende, rauwe en redelijk figuratieve verbeeldingen van de mens een belangrijke positie innam in de doorgaans abstracte schilderkunst na 1945, liggen nu eenmaal niet voor het oprapen.
Toen de Londense Tate Gallery het Gemeentemuseum tijdens diens verbouwing vroeg een aantal werken van Mondriaan uit te lenen, zag het museum zijn kans schoon. Het leende de werken aan het Engelse museum, maar op voorwaarde dat Tate niet alleen zijn Bacon-werken aan het Gemeentemuseum zou uitlenen, maar ook zijn invloed zou uitoefenen op andere musea en particulieren met werk van Bacon in hun bezit.
Met succes. De komende maanden is voor het eerst een volledig overzicht van het werk van Francis Bacon te zien in Nederland. De belangrijkste fasen in het werk van de schilder, die doorgaans leefde op drank, gokken en veel relaties met mannen, zijn goed in de tentoonstelling vertegenwoordigd. Zo bevinden zich onder de ruim veertig werken, tien monumentale drieluiken, waaronder dat van de Zwitserse Fondation Beyeler, dat Bacon maakte ter nagedachtenis aan zijn vriend George Dyer. Ook is er documentair materiaal te zien, voornamelijk foto’s en tekeningen, dat onlangs tevoorschijn kwam bij de ontruiming van het atelier van de kunstenaar. Daartussen bevinden zich ook twee verloren gewaande werken, die nu voor het eerst worden tentoongesteld.
‘Francis Bacon’. Van 27 januari tot en met 13 mei in het Gemeentemuseum in Den Haag. Info: www.bacon.nl of www.gemeentemuseum.nl
Comments are closed.