Een zachte ingreep

Testosteron in je lijf of niet; wie vindt het niet heerlijk om de auto lekker hard door de bocht te trekken? Gewicht aan het stuur en gassen. Maar de auto kan opeens slippen, en wanneer precies weet niemand. Dáár bedachten vier 3mE-studenten een handig snufje voor.

Traction control, ABS, cruise control, parking assistance… Een beetje auto van nu is uitgerust met hightech snufjes én heeft een stabiele wegligging, wat een bochtje nemen met flinke snelheid soms wel heel verleidelijk maakt. Alleen, één keer te overmoedig op de tractielimiet van je banden, en je auto raakt in een gevaarlijke slip. Om dat te voorkomen, bedachten Richard Nefs (21), Jeroen Beerens (23), Joost de Haan (21) en Timothy Schuit (21) voor hun bachelor-eindproject bij 3mE een controller op het stuurwiel. Die grijpt in zodra in een snelle bocht teveel kracht op het stuur komt, door de koppel op het stuur op dat moment te verminderen.

Eh, logisch lijkt anders: hoe lager de tegendruk van het wiel, hoe eerder je toch geneigd bent nog sneller te gaan? “Ja, maar een plotseling afnemende kracht voelt iedereen, en wat een te hóge tegendruk is, is heel persoonlijk”, zegt Richard Nefs. “Een sterke jonge man trekt hem nog een tandje door, een oude vrouw vindt al snel dat het hoogste punt bereikt is.”

Natuurlijk, de bestuurder moet van tevoren wel even weten dat zijn auto dat snufje bezit, anders zou hij alsnog geneigd zijn te versnellen in de bocht zodra de kracht op het wiel afneemt. “Het zou een gadget moeten zijn als cruise control; je kiest ervoor of je hem aan zet of uit”, aldus Nefs.

Negentwintig proefpersonen gingen de rijsimulator in om de ontdekking van de studenten te testen. Ze moesten zo hard als ze konden een cirkel rijden, met en zonder controller, zonder de controle over het ‘voertuig’ te verliezen. Conclusie: mét controller hielden de testpersonen op volle snelheid in de bocht hun voertuig beter onder controle. Een test in een echte auto lonkte, maar de tijd die de studenten hadden voor hun project, was na al die onderzoeken wel op. Nefs: “We hebben de controller nog wel in een echte auto gebouwd, een Opel Astra. Samen met onze begeleider, die hem nu verder ontwikkelt, hebben we hem vervolgens getest in Zandvoort. Die resultaten konden we niet meer verwerken in onze mini-paper, maar: hij werkte. We hebben een 8 gekregen voor ons onderzoek, maar onze begeleider vond het een hoger cijfer waard.”

Nou hielp het wel dat drie van de vier studenten elkaar al kende van de middelbare school. “We waren dus aardig op elkaar ingespeeld.”

En, staat de controller nu bovenaan het wensenlijstje van Nefs zelf? “Ik zou het echt handig vinden. Maar ik heb geen auto.”

Onderzoek: ‘Cornering negotiation through variable steering feedback torque’

Eindcijfer: 8

Side Wings
Fleet owners who participated in last year’s field test  of aerodynamic side wings on their trucks have now all decided to retrofit their vehicles with the fuel-saving, wheel-cover annex  designed by TU spin-off, Ephicas. A new addition to the side wings is the wing-shaped air conductor positioned at the rear. The aerodynamics have proven to reduce fuel consumption of trucks by 1.5 litres per 100 kilometres. TNT, DHL, Ahold and The Greenery to name a few are interested in the product.