Een typische ober voor 360 euro

Ooit een ober meegemaakt die wel erg rare dingen deed? De kans bestaat dat het een ingehuurd typetje was. Met Sinterklaas voor de deur zijn het drukke dagen voor Simon de Jong, die zich naast zijn studie industrieel ontwerpen verhuurt als typetje.

/strong>

,,Zwarte Piet spelen is minder leuk dan kindertheater”, vindt Simon de Jong, student industrieel ontwerpen. ,,Als Zwarte Piet loop je er maar een beetje bij, ik doe liever zelf een show.” Zolang de goedheiligman nog niet is komen opdagen vermaakt De Jong de kinderen met ‘meeleeftheater’. ,,Afgelopen zaterdag heb ik een show gedaan bij het ministerie van financiën. Je merkt heel sterk aan de kinderen dat ze zenuwachtig zijn voor de komst van Sinterklaas. Bijdehandjes worden dan nog extra druk en bijdehand.” Gerrit Zalm nog gezien? ,,De minister was er niet, tenzij hij als Sinterklaas was verkleed.”

De Jong doet het werk sinds twee jaar. ,,Daarvoor heb ik gewerkt in een recreatieteam op een camping en ik heb ervaring met straattheater en theatersport.” Behalve voor kinderfeestjes wordt hij ook ingezet voor bedrijfsfeesten en bruiloften. ,,Op bruiloften word ik bijvoorbeeld ingehuurd om als paparazzo achter de mensen aan te gaan.”

Voor een paar honderd euro speelt De Jong een verborgen ober. ,,Dan draai ik eerst gewoon mee met het horecapersoneel en begin dan langzamerhand rare trekjes te ontwikkelen. Door bijvoorbeeld overenthousiast te doen, alsof het net mijn eerste dag is voor een uitzendbureau. Het leukst is optreden met twee of meer medespelers, waarbij één iemand heel erg de baas speelt.”

De website typetje.nl vermeldt prijzen van 360 euro voor een ober tot ruim 500 euro voor iemand die een onzinspeech houdt.

,,Ik werk als freelancer voor verschillende bureaus, maar het verdient inderdaad best aardig.” Waar De Jong de komende dagen opduikt is nog niet bekend. ,,Ik hoor vaak pas een dag van tevoren waar ik sta. Bovendien treed ik minder vaak op omdat ik druk ben met afstuderen.”

Ook wel eens meegemaakt dat mensen woest werden toen de ober zijn best niet deed? ,,Boze mensen heb ik niet meegemaakt. Wel mensen die liever gewoon ongestoord willen eten zonder dat iemand grappen loopt te maken. Wat ook vaak gebeurt is dat mensen zelf grappig terug proberen te zijn en dat lukt dan natuurlijk niet al te best. Pijnlijk leuk.”

www.typetje.nl

www.typetje.nl