Een mobieltje voor de armen

Student elektrotechniek Sjoerd Nikkelen spreekt op 10 december wereldleiders in Genève toe met een Delfts pleidooi voor meer ict in de Derde Wereld.

/strong>

Waarom mag je een speech houden?

,,Ik ben samen met een meisje uit Kenia geselecteerd uit driehonderd jongeren op het ITU Youth Forum, afgelopen maand in Genève. Het thema van dat forum, opgezet door de Verenigde Naties was ‘Digital Divide’. Er is een ict-kloof tussen arm en rijk en die moet worden opgelost. Wij hebben op het forum een verklaring opgesteld die we in december voor alle wereldleiders mogen voorlezen tijdens de World Summit in Genève.”

Wat staat in die verklaring?

,,Dat wij als jongeren ons uitspreken tegen de ongelijke verdeling van techniek en telecommunicatie in de wereld. Ook doen we aanbevelingen hoe je dit kunt tegengaan.”

Van wie hoop je dat hij naar je luistert?

,,Ik hoop dat Bush komt, omdat hij veel invloed heeft. Daar wordt nu nog voor gelobbyd. Maar ook wil ik graag voor leiders van de Derde Wereld spreken. Er is zoveel corruptie die de invoering van techniek tegenhoudt. Goede techniek blijft daardoor in handen van een kleine elite en monopolies zorgen ervoor dat armen techniek niet kunnen betalen.”

Heb je praktische tips hoe de ‘digital divide‘ kleiner wordt?

,,Veel dorpen in bijvoorbeeld Afrika zijn van de wereld afgesneden. Je zou per dorp één vrouw een mobieltje kunnen geven waarvan iedere bewoner tegen betaling gebruik kan maken. Een dorp in India kun je een internetaansluiting geven. Boeren zien dan via internet op welke markt vraag is naar hun producten. Met een nieuwe techniek als ‘voice over IP’, waarmee je telefoongesprekken via internet kunt voeren, zou je monopolies van staatstelecombedrijven kunnen doorbreken.”

Is zo’n conferentie niet alleen maar gepraat?

,,Nee, het is juist goed dat dit onderwerp onder de aandacht wordt gebracht. Op het ITU Youth Forum leerde ik wel realistisch te zijn met mijn doelen. Je kunt het wel over techniek hebben, maar dan krijg je van sommige deelnemers te horen dat je een telefoon niet kunt eten. Met techniek verdrijf je niet meteen alle honger, maar je kunt er wel de welvaart mee verhogen.”

Wat kan een willekeurige student doen?

,,Je kunt dichter bij huis een digital divide oplossen. Zet je opa en oma eens achter internet en laat ze je een mailtje sturen.”

www.itu.int/world2003/forum/youth/index.html

Waarom mag je een speech houden?

Wat staat in die verklaring?

Van wie hoop je dat hij naar je luistert?

Heb je praktische tips hoe de ‘digital divide‘ kleiner wordt?

Is zo’n conferentie niet alleen maar gepraat?

Wat kan een willekeurige student doen?

www.itu.int/world2003/forum/youth/index.html