De beste kunstschilders komen van Nederlandse bodem, maar ook voor beste vervalser aller tijden heeft ons land een goede kandidaat.De voormalig Delftse bouwkundestudent Han van Meegeren lichtte voor en tijdens de oorlogsjaren de kunstwereld op voor miljoenen, door met zijn kwast ‘echte Vermeers’ in het leven te roepen.
Ook de nazi Herman Goering trapte in de val en liet een echte Van Meegeren naar zijn bunker in Berlijn overbrengen.
Het bedrog van de meestervervalser sloeg na ontdekking in als een – naoorlogse – bom bij de gevestigde kunstwereld. Gedupeerden als Boijmans, naamgever van het museum in Rotterdam, reageerden vol ongeloof, toen bleek dat hun voor anderhalf miljoen gulden aangeschafte Vermeers in werkelijkheid echte Van Meegerens waren. Zijn ‘Emmausgangers’ met Jezus en discipelen bleken niet nageschilderde zeventiende-eeuwse modellen, maar zijn vrouw Jo, die in allerlei standjes en klederdrachten voor Van Meegeren had geposeerd.
Tenminste, zo blijkt uit het nieuwe boek van emeritushoogleraar hoogspanningstechniek Fred Kreuger. Gistermiddag presenteerde hij in het botenhuis van roeivereniging De Delftsche Sport de geschreven documentaire ‘Meestervervalser Han van Meegeren’. Na eerder een detectiveroman over de schilder te hebben geschreven, ‘Het Bedrog’, ging Kreuger nu zelf als een detective op zoek naar het ware verhaal over de vervalser, wat bij een meesterbedrieger als Van Meegeren nogal lastig was.
Naast grondig speurwerk hielp het toeval de hoogleraar een handje bij zijn zoektocht door archieven en langs nog levende nabestaanden. Zo kreeg Kreuger de biografie van de zoon van Han van Meegeren, Jaqcues, in handen. Na een lezing die Kreuger in Delft over Van Meegeren hield kwam een oude bekende van de schilder op Kreuger af en speelde hem het manuscript toe.
Kreuger kreeg hierdoor meer feiten boven tafel dan zijn voorgangers, en dit inspireerde hem om wetenschappelijk verantwoord een paar nieuwe complottheorieën in het leven te roepen.
Anders dan wat iedereen beweert moet volgens Kreuger Jo, de tweede vrouw van Van Meegeren, altijd van zijn ‘Emmausgangers’ hebben geweten. Want om welke andere reden dan om het behoud van de vervalsingsmiljoenen gingen de twee scheiden, maar bleven ze toch in hetzelfde huis wonen? Beide bereidden zich voor op het moment dat het bedrog zou uitkomen en Van Meegeren zou moeten betalen.
Zoals het een Delftse ex-hoogleraar betaamt besteedt hij, naast de suspense, ruim aandacht aan de schildertechnieken die de Van Meegerens tot ‘echte Vermeers’ maakten. Die waren zo echt, dat de vervalser zelf moest helpen zijn aanklagers van de onechtheid te overtuigen.
Wanneer we dus alles wat Kreuger schrijft mogen geloven, is dit portret van Van Meegeren een complete biografie geworden, en vlotter geschreven dan wat al op de markt was. Vooral aan te bevelen aan bouwkundestudenten die tekenen altijd al leuker vonden dan hun studie.
Rypke Zeilmaker
‘Meestervervalser Han van Meegeren’, Frederik E. Kreuger. Uitgeverij Veen Magazines, 190 pagina’s. ISBN 9076988536.
De beste kunstschilders komen van Nederlandse bodem, maar ook voor beste vervalser aller tijden heeft ons land een goede kandidaat.
De voormalig Delftse bouwkundestudent Han van Meegeren lichtte voor en tijdens de oorlogsjaren de kunstwereld op voor miljoenen, door met zijn kwast ‘echte Vermeers’ in het leven te roepen. Ook de nazi Herman Goering trapte in de val en liet een echte Van Meegeren naar zijn bunker in Berlijn overbrengen.
Het bedrog van de meestervervalser sloeg na ontdekking in als een – naoorlogse – bom bij de gevestigde kunstwereld. Gedupeerden als Boijmans, naamgever van het museum in Rotterdam, reageerden vol ongeloof, toen bleek dat hun voor anderhalf miljoen gulden aangeschafte Vermeers in werkelijkheid echte Van Meegerens waren. Zijn ‘Emmausgangers’ met Jezus en discipelen bleken niet nageschilderde zeventiende-eeuwse modellen, maar zijn vrouw Jo, die in allerlei standjes en klederdrachten voor Van Meegeren had geposeerd.
Tenminste, zo blijkt uit het nieuwe boek van emeritushoogleraar hoogspanningstechniek Fred Kreuger. Gistermiddag presenteerde hij in het botenhuis van roeivereniging De Delftsche Sport de geschreven documentaire ‘Meestervervalser Han van Meegeren’. Na eerder een detectiveroman over de schilder te hebben geschreven, ‘Het Bedrog’, ging Kreuger nu zelf als een detective op zoek naar het ware verhaal over de vervalser, wat bij een meesterbedrieger als Van Meegeren nogal lastig was.
Naast grondig speurwerk hielp het toeval de hoogleraar een handje bij zijn zoektocht door archieven en langs nog levende nabestaanden. Zo kreeg Kreuger de biografie van de zoon van Han van Meegeren, Jaqcues, in handen. Na een lezing die Kreuger in Delft over Van Meegeren hield kwam een oude bekende van de schilder op Kreuger af en speelde hem het manuscript toe.
Kreuger kreeg hierdoor meer feiten boven tafel dan zijn voorgangers, en dit inspireerde hem om wetenschappelijk verantwoord een paar nieuwe complottheorieën in het leven te roepen.
Anders dan wat iedereen beweert moet volgens Kreuger Jo, de tweede vrouw van Van Meegeren, altijd van zijn ‘Emmausgangers’ hebben geweten. Want om welke andere reden dan om het behoud van de vervalsingsmiljoenen gingen de twee scheiden, maar bleven ze toch in hetzelfde huis wonen? Beide bereidden zich voor op het moment dat het bedrog zou uitkomen en Van Meegeren zou moeten betalen.
Zoals het een Delftse ex-hoogleraar betaamt besteedt hij, naast de suspense, ruim aandacht aan de schildertechnieken die de Van Meegerens tot ‘echte Vermeers’ maakten. Die waren zo echt, dat de vervalser zelf moest helpen zijn aanklagers van de onechtheid te overtuigen.
Wanneer we dus alles wat Kreuger schrijft mogen geloven, is dit portret van Van Meegeren een complete biografie geworden, en vlotter geschreven dan wat al op de markt was. Vooral aan te bevelen aan bouwkundestudenten die tekenen altijd al leuker vonden dan hun studie.
Rypke Zeilmaker
‘Meestervervalser Han van Meegeren’, Frederik E. Kreuger. Uitgeverij Veen Magazines, 190 pagina’s. ISBN 9076988536.
Comments are closed.