Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kort

Ecorunner wil record terug

De Ecorunner XIII moet de zuinigste auto ooit worden. (Afbeelding: Enshape Design Studio)

Het Ecorunner-team presenteerde vorige week het nieuwe ontwerp van hun ultrazuinige auto. De Ecorunner XIII is ontworpen om meer dan 2055 kilometer af te leggen op slechts 950 gram waterstof.  

‘Het record stond eerst op 1196 kilometer door het Ecorunner Team XI (2020-2021)’, schrijft pr-manager Eline Schwietert. ‘Toyota heeft dat verbroken en daarna volgde ARM Engineering. Dus het record van 2055 kilometer is nu van ARM Engineering.’

Door de lange afstand kan er materiaalmoeheid optreden, zodat het team besloot tot een steviger constructie.”Bij een zwaardere auto lever je wel weer wat efficiëntie in, dus daar moesten keuzes en afwegingen gemaakt worden. Kortom zijn we erg druk bezig geweest met het vinden van een balans tussen de efficiëntie en de robuustheid.”

In mei pakt Ecorunner Team XIII de handschoen weer op tijdens de Eco-marathon waar de efficiëntie bepaald wordt. In juni volgt dan de aanval op het wereldrecord. Met een topsnelheid van 45 kilometer per uur verwacht het team drie dagen non-stop te moeten rijden om het record te vestigen.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.