Duwo en TU gaan door de knieën

De container- en spaceboxbewoners mogen toch tussentijds verhuizen. Ook als ze al een jaarcontract hebben getekend. De ‘wurgcontracten’ van de containerwoningen en spaceboxes zorgden vorige week voor ophef.

Buitenlandse studenten voelden zich misleid door Duwo en de TU.

Tijdens een crisisberaad met Msc-studenten, vorige week woensdag, ging Duwo-directeur short stay housing Peter van Hemmen door de knieën: Duwo zal niemand dwingen naar de spaceboxes te verhuizen. En de bewoners mogen na een maand weer weg, ook als ze al hun handtekening hebben gezet onder een contract voor een jaar.

,,Van tevoren hebben we niet duidelijk genoeg gezegd dat het om een jaarcontract zou gaan. Ook wisten we niet dat de studenten tussentijds zouden moeten verhuizen omdat de spaceboxes te laat klaar waren”, geeft Van Hemmen als uitleg voor deze ommezwaai. De TU betaalt de concessie: ,,Duwo heeft een contract met de TU voor een vast aantal eenheden. Leegstand komt dus voor haar rekening”, aldus Van Hemmen.

Een aantal buitenlandse studenten woont nu nog in tijdelijke huurwoningen. Ze mogen daar niet blijven zitten van Duwo, omdat ze een tijdelijk contract hebben. Studentenvakbond Vssd twijfelt aan de rechtsgeldigheid hiervan. ,,Die tijdelijke contracten zijn vorige maand stilzwijgend verlengd. Op dat moment zijn de tijdelijk contract overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd”, stelt Fons Vrouenraths, bestuurslid van de Vssd. Hij begrijpt wel waarom Duwo de studenten graag uit hun huidige woningen wil zetten. ,,Dat komt ze goed uit natuurlijk: als de studenten eenmaal in de spaceboxes zitten is de kans kleiner dat ze nog naar een ander studentenhuis zullen verhuizen.”

Toch denkt Vrouenraths niet dat de Msc-studenten hier een probleem van zullen maken. ,,Ze zijn tevreden met de concessie die Duwo en de TU nu hebben gedaan.” (RKa)

De ‘wurgcontracten’ van de containerwoningen en spaceboxes zorgden vorige week voor ophef. Buitenlandse studenten voelden zich misleid door Duwo en de TU.