Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Duits drama

Na zijn geslaagde theaterbewerking van Gerard Reve’s De Avonden, liet regisseur Léon van der Sanden zijn oog vallen op de roman Berlin Alexanderplatz van de Duitser Alfred Döblin.

Zevendejaars IO-studente Ella Nitters en zevendejaars L&R-student Paul van Gelder bezochten het stuk in de Rotterdamse Schouwburg.

Van Gelder: ,,Het verhaal gaat over Franz Biberkopf, een man die na een gevangenisstraf te hebben uitgezeten voor de moord op zijn vrouw, zijn leven probeert te beteren. Het speelt zich af in het Berlijn van de jaren twintig. Hierbij wordt de stad Berlijn vergeleken met het bijbelse Babylon dat zich aan de rand van de afgrond begeeft.”

Nitters: ,,Dit staat waarschijnlijk symbool voor Biberkopf zelf, omdat hij ook veel moeite heeft verleidingen te weerstaan als vrouwen en drank, waardoor hij aan lager wal raakt. Eigenlijk verkeert hij in een constante worsteling met het dagelijks leven. Uiteindelijk delft hij het onderspit.”

Van Gelder: ,,Eigenlijk is het een zielig figuur dat probeert een held te zijn.”

Nitters: ,,Er speelden ongeveer acht acteurs mee, van wie een groot aantal dubbelrollen vertolkten. Als een acteur niet meespeelde in een bepaalde scène, zat hij op de grond. Dit stoorde niet en zorgde voor vlotte overgangen. Wel had het verhaal te weinig om het lijf om het drie uur durende toneelstuk interessant te houden.”

Van Gelder: ,,Hoewel ik het boek niet heb gelezen, heb ik het idee dat het niet zo geschikt is voor een toneelbewerking. Ook het acteerwerk vond ik niet zo geweldig. Acteurs moeten natuurlijk enigszins overdrijven, maar deze acteurs deden dat in dergelijke mate dat het begon te lijken op Goede Tijden, Slechte Tijden-acteerwerk. Maar veel recensies in de krant waren erg positief, dus misschien heb ik er wel te weinig verstand van.”

Na zijn geslaagde theaterbewerking van Gerard Reve’s De Avonden, liet regisseur Léon van der Sanden zijn oog vallen op de roman Berlin Alexanderplatz van de Duitser Alfred Döblin. Zevendejaars IO-studente Ella Nitters en zevendejaars L&R-student Paul van Gelder bezochten het stuk in de Rotterdamse Schouwburg.

Van Gelder: ,,Het verhaal gaat over Franz Biberkopf, een man die na een gevangenisstraf te hebben uitgezeten voor de moord op zijn vrouw, zijn leven probeert te beteren. Het speelt zich af in het Berlijn van de jaren twintig. Hierbij wordt de stad Berlijn vergeleken met het bijbelse Babylon dat zich aan de rand van de afgrond begeeft.”

Nitters: ,,Dit staat waarschijnlijk symbool voor Biberkopf zelf, omdat hij ook veel moeite heeft verleidingen te weerstaan als vrouwen en drank, waardoor hij aan lager wal raakt. Eigenlijk verkeert hij in een constante worsteling met het dagelijks leven. Uiteindelijk delft hij het onderspit.”

Van Gelder: ,,Eigenlijk is het een zielig figuur dat probeert een held te zijn.”

Nitters: ,,Er speelden ongeveer acht acteurs mee, van wie een groot aantal dubbelrollen vertolkten. Als een acteur niet meespeelde in een bepaalde scène, zat hij op de grond. Dit stoorde niet en zorgde voor vlotte overgangen. Wel had het verhaal te weinig om het lijf om het drie uur durende toneelstuk interessant te houden.”

Van Gelder: ,,Hoewel ik het boek niet heb gelezen, heb ik het idee dat het niet zo geschikt is voor een toneelbewerking. Ook het acteerwerk vond ik niet zo geweldig. Acteurs moeten natuurlijk enigszins overdrijven, maar deze acteurs deden dat in dergelijke mate dat het begon te lijken op Goede Tijden, Slechte Tijden-acteerwerk. Maar veel recensies in de krant waren erg positief, dus misschien heb ik er wel te weinig verstand van.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.