DSM en TU schaduwen vwo’ers

Omdat veel te weinig vwo-leerlingen exact kiezen zet TU-hoogleraar Wim Buijs een nieuw wapen in. Hij volgt dit jaar met zijn huidige werkgever DSM het carrièreverloop van ongeveer duizend scholieren met een natuurwetenschappelijk profiel.

/strong>

,,Het is niet de bedoeling dat we een Stasi-achtige database opzetten met alle privé-gegevens”, zegt Buijs, die op 14 november zijn intreerede houdt aan de TU. ,,Wel willen we van docenten op scholen waar onze ingenieurs gastlessen verzorgen namen en adressen van leerlingen krijgen.”

Veel potentiële ingenieurs blijken ergens in hun loopbaan toch naar de alfakant af te zwaaien, en Buijs wil zo achterhalen welke opleiding die scholieren kiezen. ,,We willen verder weten in welk beroep ze terechtkomen en of ze interesse houden in bèta.”

Buijs werkt voor het onderwijsproject Jet-Net, dat nu twee jaar loopt. Bedrijven die aan Jet-Net meedoen verzorgen vijf jaar lang vwo-lessen in natuurwetenschap op deelnemende scholen. Daarnaast kunnen leerlingen een examenstage volgen bij een chemieconcern.

Het Jet-Net-project werd samen met de overheid gestart omdat veel te weinig leerlingen exact kiezen. Bedrijven kunnen daardoor in de toekomst geen geschikt personeel meer vinden. Jaarlijks steekt DSM vijf ton euro in het project. Andere bedrijven die aan Jet-Net deelnemen zijn Akzo, Unilever, Shell en Philips.

Buijs verzorgt nu lessen op zes scholen en wil in eerste instantie duizend leerlingen volgen. ,,We willen met het aanleggen van een leerlingendatabase evalueren of de gastlessen en examenstages op onze bedrijven effect hebben op wat leerlingen kiezen.”

Ook samen met de TU wil Buijs leerlingen volgen in hun loopbaan. ,,Je kunt gebruikmaken van het netwerk dat de universiteit heeft op middelbare scholen. Hoe het met privacywetgeving zit moeten we nog uitzoeken, maar zodra dat rond is beginnen we.”

Daarnaast wil Buijs tien tot twintig scholieren als vakantiekracht aantrekken in de chemische industrie, om ze voor bètawerk te interesseren.

Scholieren verdienen bij Buijs vier euro per uur, en volgens hem is dit tachtig cent meer dan ze bij een supermarkt verdienen. ,,Dit jaar had ik een 16-jarige jongen als vakantiekracht, die zijn examenstage bij ons had gelopen. Veel jongeren hebben in de zomer een zakcentje extra nodig. Waarom zouden ze dat niet in de chemische industrie kunnen bijverdienen? Ze moeten natuurlijk wel eerst veiligheidscursussen doorlopen.”