Verbod op wegwerpbekers

‘Drinken, spoelen, drogen en terug in de tas’: vanaf maandag kan het op de campus

Sinds 1 januari is het gebruik van wegwerpbekers verboden in de horeca. Delftse studenten achter startup Jelt roken hun kans en ontwierpen een was- en droogstation voor de herbruikbare variant. Vanaf maandag 22 april is de TU Delft hun proeftuin.

De studenten achter start-up Jelt ontwierpen een was- en droogstation voor mokken en bekers. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Translation in progress

Koffiemokken, theeglazen en thermosbekers zijn hipper dan ooit. De TU Delft voerde het verbod op wegwerpbekers vorig jaar al in en introduceerde de Billie Cup (borg: 1 euro) als vervanger.

Praktisch gezien is het even wennen, bleek sindsdien. Vergeten koffiedruppels onderin je tas, daar heeft niemand zin in. En halverwege de dag wisselen van koffie naar thee? Zonder omspoelbeurt overheerst de smaak van aangekoekte, koude koffie.

Nee, heel comfortabel in gebruik zijn de herbruikbare bekers buitenshuis niet, zagen de studenten achter start-up Jelt. Voor de masterstudenten industrieel ontwerpen (IO) lag de oplossing voor de hand: een mobiel station waarmee je je mok kunt omspoelen én drogen. In het IO-mastervak ‘Build Your Startup’ bedachten ze Jelt én bouwden het daarna verder uit.

Nieuwe problemen

Maar omspoelen kon toch allang, bij de toiletten bijvoorbeeld? De statiegeldbeker Billie Cup kun je bij de restaurants en cafés op de campus vies omruilen voor een nieuwe. Maar dat bracht nieuwe problemen met zich mee, vertelt medeoprichter Eline Oei: “Niet iedereen vindt het fijn om een drinkbeker te wassen naast de wc’s. En de werknemers in de restaurants werden belast met extra taken.”

Met Jelt kan iedereen op de campus straks dus zelf diens mok omspoelen en drogen. Dat werkt heel simpel, vertelt Eline: “Je drukt de beker op het spoelkruis en hij wordt omgespoeld. Daarna kun je hem nog droogblazen.” Ofwel: drinken, spoelen, drogen en terug in de tas.

Aan die simpele oplossing ging heel wat denkwerk vooraf: “We hebben nagedacht over andere oplossingen, zoals vaatwassers. Of toch met zeep. Maar uiteindelijk kwamen we hierop uit. Dit gaat snel en kost weinig water. Het is niet bedoeld voor de grote schoonmaak, maar echt voor de kleine omspoelbeurten tussendoor.” Daarvoor moet het station wel aangesloten zijn op elektriciteit en water. Hij kan dus niet overal staan.

Met het station van Jelt kunnen studenten en medewerkers hun beker wassen en drogen. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Proef

Na een testperiode (‘we zaten bij IO met een teiltje sop in de gang en vroegen aan mensen of we hun beker mochten afwassen’), benaderde Jelt meerdere organisaties om te vragen of zij hun stations daar neer mochten zetten. De TU Delft was enthousiast, mailt een woordvoerder van het facilitaire team. “Het is praktisch, goed toepasbaar en voorziet in een behoefte.”

Dus staan in de aula, de universiteitsbibliotheek en op twee locaties bij Bouwkunde vanaf maandag was- en droogstations waar studenten en medewerkers hun bekers een snelle wasbeurt kunnen geven. Ze staan op strategisch gekozen plekken: drukke verkeerspunten met water- en elektriciteitsaansluitingen in de buurt van koffieautomaten. De proef loopt in ieder geval tot 3 mei.

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl