Billie Cup vervangt wegwerpbeker op campus

Bruin, blauw en wit. Sinds begin februari drinken TU’ers hun koffie of thee uit een herbruikbare beker, de ‘Billie Cup’. Borg: 1 euro.

(Foto: Marjolein van der Veldt)

Vanaf 2024 zijn wegwerpbekers of maaltijdverpakkingen wettelijk niet meer toegestaan op kantoor, in de horeca of op festivals. Dat betekent dat ook de vertrouwde wit-blauwe TU-bekers dan uit het campusbeeld verdwijnen.

In de week van de circulaire economie (6 tot en met 11 februari) neemt de universiteit alvast een voorschot op deze regel. Sinds maandag krijg je bij de acht bemande horecalocaties op de campus (3mE Espressobar, BK Sterk, CiTG Espressobar by LIT Espresso, Coffee & Bikes, Echo Coffeecorner, EWI Espresso Piaggio, Fellowship Foodmarket en Library Coffee-star) geen koffie of thee meer geserveerd in plastic wegwerpbekers, maar in een herbruikbare ‘Billie Cup’.

Voor de aanschaf van zo’n beker betaal je eenmalig een borg van een euro per cup. Wanneer je de beker inlevert, ontvang je een muntje waar je de volgende keer een nieuwe beker mee kunt halen. De Billie Cups zijn er in drie maten: small, medium en large. Geschikt voor een cappuccino, lungo of espresso. Je koffie meenemen? Voor nog een euro koop je er een deksel bij. Deze is niet inwisselbaar, maar was je zelf af.

Afwassen
Hoewel de komst van de Billie Cup is aangekondigd via verschillende TU-kanalen en er een grote display in de buurt van de balie staat, moeten de barista’s van de Coffee-star in de Library het concept nog regelmatig uitleggen aan hun klanten. “Ze vinden het niet vervelend, maar sommige studenten en medewerkers zeggen wel sceptisch te zijn”, vertelt een barista. “Ze willen weten waar de beker van is gemaakt (de beker bestaat volledig uit recyclebaar polypropyleen, red.) en hoe wij hem schoonmaken.

Dat laatste gebeurt zoveel mogelijk op locatie, vertelt een TU-woordvoerder. Koffiebars met onvoldoende afwascapaciteit mogen de bekers naar de dichtstbijzijnde horecalocatie met vaatwasser brengen. “Ook zijn er voldoende schone bekers voorradig, dus je hoeft nooit lang te wachten”, laat de TU-woordvoerder weten. Toch blijkt dat schoonmaken een flinke klus. De Coffee-star heeft de grote, witte bekers voorlopig uit het assortiment gehaald. “We krijgen ze niet goed schoon”, luidt de verklaring. “Resten lippenstift waren zelfs na een wasbeurt nog duidelijk zichtbaar op de rand.”

“Voor studenten kan dit een reden zijn om een eigen beker mee te nemen”, zegt TU-alumnus Borna Salarian, die in de TU Delft Library aan het werk is. “Dan weet je zeker dat je kopje schoon is.” Een eigen beker meenemen kan sowieso, bij de Coffee-star krijg je dan zelfs korting.

Salarian, die af en toe op de campus is, zou de beker aan het einde van de dag graag weer inleveren in ruil voor zijn betaalde borg. Toch is dat geen optie. “Het muntje dat je ontvangt na inleveren van de Billie Cup is niet inwisselbaar voor geld”, aldus de woordvoerder. “Je kunt de beker natuurlijk gewoon houden en gebruiken bij andere locaties.”

Blauw-witte bekers
Voor nu zijn de bekers alleen verkrijgbaar bij de acht bemande horecalocaties. De aparte prullenbakken om de blauw-witte bekers te recyclen blijven voorlopig staan.

Binnen nu en twee weken zal de cateraar alle overgebleven wegwerpbekers bij de eerder genoemde koffiebars ophalen en gebruiken op locaties buiten de TU.