Dreigcultuurtje

Op de TU heerst ook zo’n dreigcultuurtje. Inschrijven voor tentamens moet veertien dagen van tevoren. Precies twee weken voor het tentamen was ik bij de onderwijsadministratie. Naar studentenmaatstaven ruim op tijd. Een bord verwees me door naar de nieuwe website, waarop ik me zou kunnen inschrijven. Op de website staat dus alles, behalve… juist ja. Veertien dagen is veertien dagen en precies twee weken voor een tentamen is in computertermen dertien dagen. Inschrijven via de computer gaat dus niet meer. Teruggegrepen op het oude, vertrouwde, middeleeuwse en daarom te verdwijnen kaartjessysteem en de volgende ochtend toch maar even gebeld.

Na veel te veel keer overgaan neemt de mejuffrouw onderwijsadministratie % waarom onthoud ik die namen toch nooit % de telefoon op. Dat zes keer over laten gaan deed ze misschien om van me af te komen en ze had bijna succes. Ik vreesde al dat ze de hele administratie voor de zomervakantie hadden overgelaten aan een computer en met z’n allen waren gaan abseilen van de Klaagmuur. Na een korte uitleg is desondanks alles helemaal geregeld. ,,Maar in oktober kan het echt niet meer”, verzekerde de mevrouw me. Meedoen aan tentamens kan niet meer als je je niet via de website en dus op tijd hebt ingeschreven. Dan ben je dus als chronisch te laat inschrijver weer overgeleverd aan die aardige docenten die je tijdens het tentamen ‘gewoon’ erbij schrijven. Valt nog mee dat die geen drop uitdelen.

,,Denk erom, blijf van de snoeppot af, anders zwaait er wat.”. Duidelijker kon mijn moeder het vroeger niet zeggen. Vaak maakte ze de zin na ‘ anders’ niet eens af. Zonder maatregelen ging er toch wel genoeg dreiging van uit. Toch was het een loos dreigement, want zodra mijn moeder weg was, was de snoeppot snel gevonden.