Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs
Praktijkonderwijs

Door studenten gebouwd vliegtuig krijgt vorm

Zo’n 130 masterstudenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek hebben vanaf 2017 gewerkt aan de bouw van een vliegtuig. Ze doen dit tijdens het praktijkgerichte vak Aircraft Manufacturing Lab, waar ze leren om consequent te zijn en nooit fouten te verdoezelen.

In het huidige team 13 van Aircraft Manufacturing Lab verzorgen Gabriel Sa en Nicolas Pantelias de pr en is Matan Neumark teammanager. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Slordig werk kan ertoe leiden dat panelen uit een vliegtuig vallen tijdens de vlucht, zoals afgelopen januari gebeurde met een Boeing 737. Tijdens het vak Aircraft Manufacturing Laboratory (AML) bouwen studenten uit een zelfbouwpakket van fabrikant VAN’s Aircraft een echt vliegtuig. Zo leren ze om verantwoordelijk te werken, de assemblagehandleiding strikt op te volgen en om contact op te nemen met de fabrikant als er onduidelijkheden zijn. Voordat ze het vliegtuig überhaupt mogen benaderen, moeten de studenten eerst een eigen geklonken aluminium gereedschapskistje maken.

Docent Joris Melkert, die de cursus samen met zijn collega John-Alan Pascoe geeft, kent de waarde van praktijkervaring uit zijn eigen studietijd. Tussen 1989 en 1995 bouwden hij en mede-studenten van de TU Delft een Lambach HL II dubbeldekker uit een handleiding. Melkert ziet dat project als een voorloper van de huidige Dreamteams.

Want of het een praktijkvak of een Dreamteam betreft, ze hebben als overeenkomst dat studenten leren om goed werk te leveren. Dat bestaat uit onder meer verantwoordelijkheid nemen, kwaliteitscontrole, projectmanagement, veiligheidsmanagement, controle houden over de inventaris en open zijn over fouten of incidenten in plaats van ze te verzwijgen.

“Ik zie dat de komende decennia vele duizenden vliegtuigen in gebruik zullen worden genomen”, zegt Melkert. “Dus ik denk dat een behoorlijk deel van onze studenten in de vliegtuigbouw zal gaan werken, met name in de supervisie. Dit vak sluit daar perfect op aan.”

Prognose Joris Melkert: ‘Tot 2040 verwacht men nog z’n 30 tot 40 duizend passagiersvliegtuigen te moeten bouwen. Er worden er nu al meer dan duizend vliegtuigen per jaar gebouwd en dat tempo zal alleen maar meer omhoog gaan.’

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
 

Sinds de start in februari 2017 hebben dertien teams in het Aircraft Manufacturing Laboratory gewerkt. Het huidige team werkt aan sectie 35 van 54 uit het constructiehandboek. Ze zijn de zesde kist van het zelfbouwpakket aan het legen. De zevende kist bevat de motor. Met het huidige tempo van bijna drie secties per semester, kan het nog wel twee tot drie jaar duren voordat het toestel klaar is.

Melkert is niet echt geïnteresseerd in de voltooiing van de kit. “Als het vliegtuig af is, vliegen we er waarschijnlijk een tijdje mee rond en dan verkopen we het om een nieuw bouwpakket te financieren.” Het is kennelijk de fabricage die telt, meer dan het vliegtuig zelf.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.