,,Het wetenschapskatern is niet bepaald het best gelezen deel van de Volkskrant of NRC.” Docent natuurkunde en algemene natuurwetenschappen Guido Linssen is niet optimistisch over de plaats van de bètavakken in de tweede fase van het middelbaar onderwijs.
,,Leerlingen doen zo veel indrukken op, krijgen zo veel informatie op zich af, dat het steeds moeilijker is om de diepte in te gaan.”
Maar op het jaarlijkse congres van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen (Nvon) draait het niet om de plannen om nog meer in de bètavakken te snijden, of om de open brief van de rectoren van de TU’s. Gedurende twee dagen kunnen docenten in de exacte vakken lezingen en workshops volgen, een infomarkt bezoeken en op excursie gaan naar diverse TU projecten.
Linssen komt deze vrijdag vooral om te zien wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. ,,Om leerlingen geïnteresseerd te maken en te houden moet je het vak wel aansprekend brengen, natuurlijk.”
En wat dat betreft krijgt Linssen waar voor zijn geld bij de workshop over zonnecellen en de nieuwste ontwikkelingen op dat vlak. Dr.ir. Albert Goossens (TNW) duikt in de klassieke siliciumcellen op halfgeleiderbasis, recentere versies met op glas gedampte oxidelagen en de nieuwste cellen op fotosynthesebasis. Op het moment dat de enthousiaste Goossens diep in de titaanoxides en carbonzuurkoppelingen zit relativeert hij de complexiteit: ,,Stelt u zich vooral geen ingewikkelde productietechnologie voor. Die titaanoxidebolletjes ontstaan vrijwel vanzelf, daar hoef je geen enorme moeite voor te doen.”
Als hij vervolgens de theoretische mogelijkheid van transparante zonnecellen aansnijdt, zijn de bètadocenten toch even verwonderd. ,,Dus je kunt dan een zonnecel in een raam bouwen?” Goossens knikt. ,,In principe kan dat inderdaad.”
Aan het eind van de workshop wordt de theorie tastbaar als een doe-het-zelfpakket voor scholieren op tafel komt. ,,Met deze Man Solar-set kunnen leerlingen zelf zo’n zonnecel bouwen”, legt Goossens uit. Zelfs in de voor de fotosynthese nodige kleurstof is voorzien: tijdens het proefje moeten de leerlingen hibiscusthee zetten (,,Dat werkt beter dan frambozenjam”) en het glasplaatje met de oxidelaag erin hangen. ,,Daarna pipetteer je het elektrloyt ertussen, gaat het tweede glasplaatje erop en heb je je eigen zonnecel.”
Met het zelfbouwpakket voor zes zonnecellen hebben de aanwezige docenten in elk geval een aansprekende lesmethode gevonden; jammer is alleen dat het pakket ruim 46 euro kost. Maar met één setje en het enthousiasme van Goossens moeten de leraren een heel eind kunnen komen.
www.nvon.tudelft.nl www.mansolar.nl
,,Het wetenschapskatern is niet bepaald het best gelezen deel van de Volkskrant of NRC.” Docent natuurkunde en algemene natuurwetenschappen Guido Linssen is niet optimistisch over de plaats van de bètavakken in de tweede fase van het middelbaar onderwijs. ,,Leerlingen doen zo veel indrukken op, krijgen zo veel informatie op zich af, dat het steeds moeilijker is om de diepte in te gaan.”
Maar op het jaarlijkse congres van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen (Nvon) draait het niet om de plannen om nog meer in de bètavakken te snijden, of om de open brief van de rectoren van de TU’s. Gedurende twee dagen kunnen docenten in de exacte vakken lezingen en workshops volgen, een infomarkt bezoeken en op excursie gaan naar diverse TU projecten.
Linssen komt deze vrijdag vooral om te zien wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. ,,Om leerlingen geïnteresseerd te maken en te houden moet je het vak wel aansprekend brengen, natuurlijk.”
En wat dat betreft krijgt Linssen waar voor zijn geld bij de workshop over zonnecellen en de nieuwste ontwikkelingen op dat vlak. Dr.ir. Albert Goossens (TNW) duikt in de klassieke siliciumcellen op halfgeleiderbasis, recentere versies met op glas gedampte oxidelagen en de nieuwste cellen op fotosynthesebasis. Op het moment dat de enthousiaste Goossens diep in de titaanoxides en carbonzuurkoppelingen zit relativeert hij de complexiteit: ,,Stelt u zich vooral geen ingewikkelde productietechnologie voor. Die titaanoxidebolletjes ontstaan vrijwel vanzelf, daar hoef je geen enorme moeite voor te doen.”
Als hij vervolgens de theoretische mogelijkheid van transparante zonnecellen aansnijdt, zijn de bètadocenten toch even verwonderd. ,,Dus je kunt dan een zonnecel in een raam bouwen?” Goossens knikt. ,,In principe kan dat inderdaad.”
Aan het eind van de workshop wordt de theorie tastbaar als een doe-het-zelfpakket voor scholieren op tafel komt. ,,Met deze Man Solar-set kunnen leerlingen zelf zo’n zonnecel bouwen”, legt Goossens uit. Zelfs in de voor de fotosynthese nodige kleurstof is voorzien: tijdens het proefje moeten de leerlingen hibiscusthee zetten (,,Dat werkt beter dan frambozenjam”) en het glasplaatje met de oxidelaag erin hangen. ,,Daarna pipetteer je het elektrloyt ertussen, gaat het tweede glasplaatje erop en heb je je eigen zonnecel.”
Met het zelfbouwpakket voor zes zonnecellen hebben de aanwezige docenten in elk geval een aansprekende lesmethode gevonden; jammer is alleen dat het pakket ruim 46 euro kost. Maar met één setje en het enthousiasme van Goossens moeten de leraren een heel eind kunnen komen.
www.nvon.tudelft.nl www.mansolar.nl
Comments are closed.