Docvision neemt drukkerij TU over

Het bedrijf Docvision neemt het Beeld en Grafisch Centrum (BGC) van de TU over. De reacties zijn overwegend positief. Er is nog geen officieel contract met Docvision gesloten, maar het bedrijf heeft een verklaring ondertekend waarin staat dat het akkoord is met de voorwaarden die het college van bestuur heeft gesteld.

In de verklaring staat dat Docvision bereid is zich te houden aan het sociaal statuut bij privatisering van de TU Delft. Dit houdt in dat de werkgelegenheid van de medewerkers de komende vijf jaar is gegarandeerd en dat de medewerkers van het Beeld en Grafisch Centrum (BGC) er niet in salaris op achteruit gaan. Ook heeft Docvision ervoor getekend dat de prijzen van drukwerk niet omhoog gaan en dat het de dienstverlening aan de klanten op het huidige niveau houdt of zelfs verbetert.

Waarschijnlijk vindt 1 juli de officiële overdracht van het BGC aan Docvision plaats. Daarmee komt een einde aan een lange periode van onzekerheid bij het BGC. Docvision zal alle grafische en reprografische activiteiten van het huidige BGC voortzetten op de TU-campus en wil vanaf de campus ook andere klanten gaan bedienen.

Bij Docvision werken zo’n tweehonderd mensen. Het heeft in Nederland inmiddels zo’n veertig huisdrukkerijen van grote bedrijven en instellingen overgenomen, waaronder de huisdrukkerij van de Erasmus Universiteit. ,,Docvision heeft eerder vertoond dat het een succes kan maken van zo’n overname, niet alleen voor de universiteit maar ook voor het personeel”, vertelt ir. J.C. Zuidervaart, directeur van de Facilitaire Dienst.

,,Het personeel krijgt nu de kans om in het eigen vak een goede prestatie te leveren”, meent P. Buiskool, interim manager bij het BGC. ,,Docvision kan investeren in apparatuur en in kennis. De TU is niet slagvaardig genoeg om de technologische ontwikkelingen in de drukkerijwereld bij te houden. Bij Docvision is een drukkerij een kernactiviteit, op de TU niet.”

Toch staan volgens Buiskool niet alle personeelsleden positief tegenover de overname. ,,Elke verandering heeft een schokeffect voor het personeel. We zijn anderhalf jaar bezig om dit proces te begeleiden. Zo’n zeventig procent van de mensen vindt dat we genoeg gepraat hebben en wil met de nieuwe drukkerij aan de slag. Maar een aantal mensen heeft het er moeilijk mee om een andere werkgever te krijgen.”

H.J. Snabel, woordvoerder van het personeel, wilde nog geen reactie geven.

Er is nog geen officieel contract met Docvision gesloten, maar het bedrijf heeft een verklaring ondertekend waarin staat dat het akkoord is met de voorwaarden die het college van bestuur heeft gesteld. Ook de vakbonden, de personeelscommissie van het BGC en de onderdeelcommissie van de Facilitaire Dienst hebben positief geadviseerd over de overname door Docvision.

H.J. Snabel, woordvoerder van het personeel, wilde nog geen reactie geven.