Dr.ir. H.A.Dieterman, hoofddocent bij de faculteit Civiele Techniek, gaat het toekomstige Studenten Service Centrum (SSC) van de TU opbouwen.Het SSC wordt een van de afsplitsingen van het Bureau van de universiteit dat de komende jaren sterk moet inkrimpen.
De andere zijn het Universitair Service Centrum, het Bedrijven Service Centrum en de staf van het college van bestuur. Dieterman beschrijft het toekomstige Service Centrum als ,,een plaats waar de studenten met hun vragen aan één loket afgehandeld kunnen worden”.
In het SSC worden opgenomen de studentenadministratie, de informatieverschaffing aan (aanstaande) studenten, het studentenadviesbureau Stad, alsmede het Sportcentrum en het Cultureel Centrum Mekelweg 10. Dieterman, die één dag in de week bij Civiele Techniek blijft werken, heeft zich vooralsnog voor twee jaar aan het SSC verbonden. Hij begint als ‘formateur’, wat wil zeggen dat hij een plan moet schrijven voor de benodigde organisatieveranderingen. Onderdeel daarvan is dat hij de taakverdeling tussen dienstverlening op faculteitsniveau en op centraal universiteitsniveau opnieuw gaat bekijken. ,,In het SSC moeten alleen dingen worden gedaan die een meerwaarde hebben”, aldus Dieterman. ,,Bovendien moet met minder geld dezelfde kwaliteit worden geleverd”, aldus deze voormalige faculteitsbestuurder, ,,want van elke overheidsgulden geven wij nu al zestig cent uit aan overhead, en slechts veertig aan onderwijs en onderzoek.
Gestroomlijnd
Dieterman denkt dat de dienstverlening aan studenten gestroomlijnd kan worden: ,,Waar liggen de doublures, wat wordt er nu teveel gedaan, en waar kunnen centrale taken een nauwere relatie krijgen met die van de faculteiten. Er is nu te weinig communicatie tussen die twee werelden. Dat moet sterk verbeteren.”
Het Sportcentrum en het Cultureel Centrum, die onderdeel zullen uitmaken van het SSC, staan ter beschikking van studenten èn personeel van de TU. Dieterman zegt daarover dat hij nog niet weet hoe dat ,,in het vat te gieten”. ,,Misschien moeten ze wel verder worden losgemaakt van de TU door middel van managementcontracten, waarbij de TU van te voren aangeeft hoeveel geld beschikbaar is voor hun diensten.”
Dieterman zegt te hopen dat er in de toekomst, bij de Aula en de nieuwe bibliotheek, een gebouw kan komen waar studenten ,,bijvoorbeeld tussen de middag naar toegaan voor wat vertier en voorlichting. Een gebouw voor een hapje en een bioscoopje en dat soort zaken, waar je van zegt: het is er gezellig en je krijgt er antwoord op je vragen.” Maar hoe groot de kans is op een dergelijk Service Centrum durft Dieterman niet te zeggen. ,,De universiteit heeft het financieel al moeilijk genoeg.” (R.M.)
Dr.ir. H.A.Dieterman, hoofddocent bij de faculteit Civiele Techniek, gaat het toekomstige Studenten Service Centrum (SSC) van de TU opbouwen.
Het SSC wordt een van de afsplitsingen van het Bureau van de universiteit dat de komende jaren sterk moet inkrimpen. De andere zijn het Universitair Service Centrum, het Bedrijven Service Centrum en de staf van het college van bestuur. Dieterman beschrijft het toekomstige Service Centrum als ,,een plaats waar de studenten met hun vragen aan één loket afgehandeld kunnen worden”.
In het SSC worden opgenomen de studentenadministratie, de informatieverschaffing aan (aanstaande) studenten, het studentenadviesbureau Stad, alsmede het Sportcentrum en het Cultureel Centrum Mekelweg 10. Dieterman, die één dag in de week bij Civiele Techniek blijft werken, heeft zich vooralsnog voor twee jaar aan het SSC verbonden. Hij begint als ‘formateur’, wat wil zeggen dat hij een plan moet schrijven voor de benodigde organisatieveranderingen. Onderdeel daarvan is dat hij de taakverdeling tussen dienstverlening op faculteitsniveau en op centraal universiteitsniveau opnieuw gaat bekijken. ,,In het SSC moeten alleen dingen worden gedaan die een meerwaarde hebben”, aldus Dieterman. ,,Bovendien moet met minder geld dezelfde kwaliteit worden geleverd”, aldus deze voormalige faculteitsbestuurder, ,,want van elke overheidsgulden geven wij nu al zestig cent uit aan overhead, en slechts veertig aan onderwijs en onderzoek.
Gestroomlijnd
Dieterman denkt dat de dienstverlening aan studenten gestroomlijnd kan worden: ,,Waar liggen de doublures, wat wordt er nu teveel gedaan, en waar kunnen centrale taken een nauwere relatie krijgen met die van de faculteiten. Er is nu te weinig communicatie tussen die twee werelden. Dat moet sterk verbeteren.”
Het Sportcentrum en het Cultureel Centrum, die onderdeel zullen uitmaken van het SSC, staan ter beschikking van studenten èn personeel van de TU. Dieterman zegt daarover dat hij nog niet weet hoe dat ,,in het vat te gieten”. ,,Misschien moeten ze wel verder worden losgemaakt van de TU door middel van managementcontracten, waarbij de TU van te voren aangeeft hoeveel geld beschikbaar is voor hun diensten.”
Dieterman zegt te hopen dat er in de toekomst, bij de Aula en de nieuwe bibliotheek, een gebouw kan komen waar studenten ,,bijvoorbeeld tussen de middag naar toegaan voor wat vertier en voorlichting. Een gebouw voor een hapje en een bioscoopje en dat soort zaken, waar je van zegt: het is er gezellig en je krijgt er antwoord op je vragen.” Maar hoe groot de kans is op een dergelijk Service Centrum durft Dieterman niet te zeggen. ,,De universiteit heeft het financieel al moeilijk genoeg.” (R.M.)
Comments are closed.