Dit wil je weten over de coronapas

Studentenverenigingen, cafés en sportkantines: sinds 25 september is voor veel plekken een toegangsbewijs verplicht. Hoe werkt het en waar heb je zo’n coronapas nodig?

In de TU Delft Library ben je zonder QR-code welkom. (Foto: Kiki Arkesteijn)

Mag je zonder QR-code sporten bij X? Hoe kom ik als internationale student aan een coronatoegangsbewijs en welke regels gelden er voor studentenverenigingen? Negen vragen en antwoorden over de coronapas.

1. Wat is de coronapas?
De coronapas is een toegangsbewijs. Met de pas – meestal een QR-code op je telefoon – kun je aantonen dat je waarschijnlijk niet besmet bent met covid-19. Je krijgt de pas alleen wanneer je volledig gevaccineerd bent tegen het virus, recent negatief bent getest of wanneer je een bewijs van immuniteit hebt omdat je in de afgelopen zes maanden corona hebt gehad.

2. Hoe kom ik aan zo’n pas?
Via de CoronaCheck app maak je een coronatoegangsbewijs in de vorm van een QR-code. Download hiervoor eerst de app via de App Store of de Play Store. Een toegangsbewijs maak je vervolgens zo aan:

• Door een vaccinatiebewijs: ben je volledig gevaccineerd, dan maak je van je vaccinatiebewijs een QR-code.
  • Door een negatieve testuitslag: maak via testenvoortoegang.org een afspraak voor gratis coronatest. Een negatieve uitslag is maximaal 24 uur geldig.
  • Door een herstelbewijs: heb je corona gehad en kun je dit aantonen met een positieve PCR-test? Upload dan een herstelbewijs in de app. Dit werkt alleen als een positieve test tussen de 12 en 180 dagen oud is.

3. Wat als je geen smartphone hebt?
Als je geen smartphone hebt, dan kun je via coronacheck.nl een papieren bewijs maken. Je ontvangt een QR-code die je moet uitprinten en meenemen.

4. Werkt de CoronaCheck-app ook voor buitenlanders?
EU-ingezetenen kunnen gebruikmaken van het EU Digitaal Corona Certificaat. Met dit papieren of digitaal certificaat uit hun land van herkomst is toelating tot Nederlandse evenementen mogelijk. Hiervoor dienen zij een vaccinatie-, herstelbewijs of testbewijs te maken.

De meeste EU-landen (en Noorwegen, Zwitserland en Turkije) zijn hiervoor aangesloten op een digitaal systeem.

Ben je gevaccineerd in een land buiten Europa? Dan wordt in veel gevallen een vaccinatie- of herstelstatus niet herkend als je in Nederland een code laat scannen. Dit betekent dat je geen toegang hebt tot bijvoorbeeld restaurants of cafés.

Het ministerie van Volksgezondheid adviseert mensen die langer in Nederland blijven om hun vaccinatiebewijs bij de GGD om te zetten. Hiervoor dien je wel een afspraak te maken en af te reizen naar Utrecht. Maar voor een kort verblijf is dat volgens woordvoerder Annerijn Vink niet handig “omdat het proces daarvoor te lang duurt”. Dan is het volgens haar praktischer dat ze zich – hoewel gevaccineerd – laten testen voor toegang.

Dit geldt ook voor mensen uit het Verenigd Koninkrijk.

5. Mag ik zonder QR-code naar college?
Dat mag. Daarnaast vervalt de mondkapjesplicht, de anderhalvemeterregel en de maximale groepsgrootte van 75 mensen. Op de website van de TU Delft staat niets over het tonen van een coronatoegangsbewijs.

Op de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is geen sprake van een toegangscontrole voor reguliere interne (onderwijs)activiteiten. Dit staat in een nieuwsbrief voor medewerkers. Onder deze activiteiten vallen ook open dagen, afstudeerbijeenkomsten, promoties en in- en uittreeredes. Voor publieke activiteiten gericht op bezoekers van buiten de TU Delft is een coronatoegangsbewijs wel vereist.

6. Hoe zit het met de horeca op de campus?
Als het gaat om besloten eet- en drinkgelegenheden (zoals kantines voor personeel en studenten) is een coronatoegangsbewijs niet nodig.

Voor de horeca in de Aula – waar de zitcapaciteit maximaal wordt opgeschroefd – heb je dus geen QR-code nodig. Ook de Coffee Star in de TU Delft Library is zonder pas toegankelijk.

Voor gelegenheden die open zijn voor bezoekers van buiten de universiteit, is een toegangsbewijs wel vereist. Dit gaat in ieder geval gelden voor mensen die Café X binnen willen bezoeken. “Nemen bezoekers uitsluitend buiten op het terras plaats, dan is een coronatoegangsbewijs niet nodig”, weet een medewerker. “Maar wil iemand binnen betalen, afhalen of plaatsnemen, dan controleren we wel.”

7. Mag ik zonder coronapas sporten bij X?
Dat mag. Omdat de anderhalvemeterregel komt te vervallen, is er zelfs meer mogelijk. Het aantal toegestane personen per ruimte gaat omhoog en de kluisjes, kleedkamers en douches zijn weer beschikbaar. Wel blijft het advies om zo min mogelijk spullen mee te nemen en je bij voorkeur thuis om te kleden voordat je naar X komt.

Voor door X georganiseerde evenementen gelden andere regels. Voor een deel van de evenementen is een coronatoegangsbewijs nodig. Op de pagina’s van de evenementen zelf wordt dit duidelijk aangegeven

8. Welke regels gelden er voor studentenverenigingen?
Er is geen maximum aan het aantal bezoekers en een vaste zitplaats bij evenementen is geen vereiste meer. Een coronatoegangsbewijs is wel verplicht en deuren van de verenigingen sluiten nog steeds om middernacht.
Olivier Abbenhuis, president van het Delftsch Studenten Corps (DSC) zegt te  vertrouwen op een succesvolle heropening. “Een groot deel van onze leden is al volledig gevaccineerd.” Het checken van toegangsbewijzen doet de vereniging voorlopig zelf. “Maar bespreken we nog in detail. . Ook hebben we altijd op aanvraag onze eigen portiers beschikbaar.”

9.Heb ik met een zelftest ook toegang?
Nee. Op plekken waar je een toegangsbewijs moet tonen volstaat een negatieve zelftest niet. Beschik je niet over een vaccinatie- of herstelbewijs, dan wordt alleen een negatief testbewijs via Testen voor Toegang geaccepteerd.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl