Discussie rasmaanden na de zomer

Het budget voor de ‘regeling afstudeersteun studenten’ (ras) zal de komende jaren afnemen. Eind dit jaar moet er duidelijkheid zijn over de regels voor toekenning van rasmaanden.

De studentenraad (sr) ging vorige week akkoord met een deel van de voorgenomen bezuinigingen op de afstudeersteun aan studenten die vertraging oplopen door bestuurswerk of overmacht.

Over het andere deel wilde de raad na de zomer een half jaar lang een fundamentele discussie voeren, maar dat duurt het college van bestuur te lang. Eind dit jaar moet er duidelijkheid zijn. Het budget zal in ieder geval afnemen.

Collegelid Anka Mulder miste een gevoel van urgentie in een schriftelijke reactie van de sr. De afgelopen twee jaren waren er tonnen meer aan de regeling uitgegeven dan begroot. Daarom kwam het college met een waslijst aan wijzigingen in de toekenning van rasmaanden.

De sr stemde in met:

• het maximeren van uitbetaling bij overmachtssituaties op twaalf maanden

• het niet meer uit het rasbudget betalen van de tuition waiver van non-EU studenten

• het toevoegen van twintig maanden voor de internationale studentenvereniging DISS

• het toevoegen van veertig maanden voor Yes!Delft en het verminderen van veertig maanden voor projecten

Verder wilde de raad dit jaar nog niet de vijftig maanden voor lustra laten schrappen, omdat een aantal besturen al commissies heeft gevraagd te werken aan een lustrum. Over deze en andere voorgenomen bezuinigingen wilde de raad na de zomer een fundamentele discussie.

Omdat bovenstaande punten een toename van twintig rasmaanden betekenen, stelde de raad wel voor om voor komend jaar het aantal lustrummaanden met twintig te verminderen.

Een jaar uitstel wilde de raad voor het schrappen van tien maanden voor stagebemiddelaar Integrand. De garantiemaanden voor komend jaar zijn volgens de raad namelijk voor het huidige bestuur.

Na een mondelinge toelichting op deze punten was Mulder wat milder gestemd. Ze toonde begrip voor afspraken die al met commissies en besturen zijn gemaakt. Wel wees zij erop dat de excessen in het budget niet zozeer te maken hadden met overmachtssituaties bij studenten. Een maximering daarvan zou financieel niet zo veel opleveren.

Mulder wilde de fundamentele discussie in september beginnen en in november of december klaar hebben. Dat schept duidelijkheid voor studenten. “Als we er niet uitkomen, blijft de ras zoals die is, alleen wordt het budget dan bijgesteld. Ik kan niet zeggen dat er voor verenigingen niets verandert.”