The Discovery of Heaven

Voor wie tot de massa behoort die de pil niet uitlas, hier nog eens een samenvatting van het verhaal: God wil dat de originele Tien Geboden terugkeren naar de Hemel. Het is de Engelen verboden om zelf naar de aarde af te reizen om de verloren gewaande Stenen Tafelen op te halen. Zij moeten een mens ‘creëren’, die slim genoeg is om de Stenen Tafelen te vinden en bereid om zijn leven op te offeren om ze naar de Hemel te brengen.

De met de opdracht belaste Engelen ontwikkelen een even ingenieus als onbarmhartig plan om hun doel te bereiken. Hun plan begint definitieve vormen aan te nemen als twee zeer bijzondere mannen op aarde elkaar ‘bij toeval’ ontmoeten: de excentrieke linguïst Onno Quist, zoon van een voormalig minister-president, en astronoom Max Delius, zoon van een nazi-vader en een joodse moeder. De mannen zijn meteen boezemvrienden en laten alleen de celliste Ada Brons toe in hun hechte vriendschap.

Ada raakt zwanger en weet niet of Max of Onno de vader is. De geboren zoon, Quinten, ontwikkelt zich al snel als een heel bijzonder kind. Is hij de uitverkorene? Zal hij in staat zijn om de opdracht van de Engelen uit te voeren?

,,Wat mij persoonlijk ontzettend aansprak was de rol die het toeval in het verhaal speelt”, zegt Jeroen Krabbé over ‘De Ontdekking van de Hemel’. ,,Mulisch speelt met het idee, dat het toeval wel eens helemaal niet zo toevallig kan zijn.”

,,Het boek is spannend, romantisch, avontuurlijk, geestig, intelligent en met geweldige hoofdrollen”, vervolgt hij. ,,Enerzijds is het een prachtig liefdesverhaal, waarin de onverbrekelijke vriendschap tussen twee mannen en hun gemeenschappelijke liefde voor een vrouw centraal staat. Anderzijds is het een avonturenroman over de zoektocht naar de verloren gewaande Stenen Tafelen. En terloops wordt een tijdsbeeld geschetst van de maatschappelijke, culturele en politieke ontwikkelingen in Nederland, Europa en de rest van de wereld tijdens de laatste decennia van dit millennium.”

Pathé Rotterdam. Gratis voorpremière The Discovery of Heaven. Op zaterdag 20 oktober, om 10.30 uur. Studenten kunnen zich aanmelden via voorpremiere@harrymulisch.nl. Je krijgt bericht via e-mail wanneer de kaarten beschikbaar zijn. Snel reageren is noodzakelijk, er kunnen in totaal maar 116 stellen naar de voorstelling.

Het wordt al maanden groots aangekondigd en de verwachtingen zijn hooggespannen. Jeroen Krabbé en Edwin de Vries verfilmden ‘De Ontdekking van de Hemel’, het meesterwerk van Harry Mulisch uit 1992 waar velen aan begonnen, maar die weinigen uitlazen. Studenten kunnen dit prestigieuze project op zaterdag 20 oktober gratis in de voorpremière bekijken.