Dimes neemt Philips transistormodel in beheer

Philips heeft het beheer en delen van de ontwikkeling van een belangrijk stukje chipstechnologie overgedragen aan de TU-onderzoekschool Dimes.

Grotere naamsbekendheid, verbreding van de expertise en vooral: een reeks ook financieel interessante samenwerkingsverbanden met bedrijven als Philips en IBM. Prof.dr. Joachim Burghartz, directeur van het Delftse onderzoeksinstituut voor micro-elektronica en nanotechnologie Dimes, ziet grote voordelen in het in huis halen van Mextram.

Dit mathematische model moet zo nauwkeurig mogelijk aspecten van het gedrag van transistors (onderdeeltjes van chips) voorspellen en wordt gebruikt in ‘circuit simulators‘. Het model is via internet voor geïnteresseerden toegankelijk. Burghartz verwacht dat Dimes naast het onderzoek ook de informatie op de site actueel moet houden en zelfs een telefonische informatieservice moet opzetten. ,,Een extra taak, maar het vormt ook de basis voor uitbreiding van ons onderzoek.”

Compacte modellen als Mextram zijn belangrijk om de ontwikkelingskosten van nieuwe chiptechnologie % elke chip telt tientallen miljoenen transistors % te drukken. Probleem voor bipolaire transistors is dat er nog geen wereldwijde standaard is gekozen. Het Compact Modeling Council (CMC), een consortium van de 25 grootste micro-elektronicabedrijven ter wereld, is bijna zover. Nog twee modellen, waaronder Mextram, zijn in de race. Dat Philips de ontwikkeling nu aan Dimes heeft overgedragen, is een pluspunt: het neemt wantrouwen van Philips’ concurrenten binnen het CMC weg. ,,We hebben verder het voordeel dat dr. Henk de Graaff, die bij Philips Mextram ontwikkelde, nu als labadviseur en onderzoeker bij Dimes werkt.”

De race is nog niet beslist: aan de Universiteit van Dresden werkt men aan de concurrent van Mextram. ,,Maar als het om ondersteuning gaat, is Dimes sterk in het voordeel”, verklaart Burghartz.