Wetenschap

Desgevraagd

BrievenbusDeze week presenteerde de PTT de nieuwe brievenbus. Het ontwerp van het Leidse NPK Industrial Design, dat met een hoop bombarie was aangekondigd, werd door schaatser en oud-postbode Piet Kleine in Den Haag onthuld.

br />
De onthulling zelf bleek spectaculairder dan het ontwerp zelf: uit een enorm blok ijs kwam het uit de kluiten gewassen tweelingbroertje van de huidige brievenbus tevoorschijn. Een tikkeltje ronder en robuuster, en duidelijker in gebruik, maar nog altijd brandweerrood, rustend op twee fantasieloze metalen palen.

,,Ik vind hem een beetje braaf en kleurloos, ook al is hij rood”, beoordeelt Ger Bruens, docent Vormgeving bij industrieel ontwerpen, de brievenbus desgevraagd. ,,Hij kan makkelijk twintig jaar mee.”

Maar het is de bedoeling dat hij veertig jaar meegaat, zoals zijn voorganger. ,,O, dat is wel heel ver in de toekomst”, reageert Bruens. ,,De vormgeving stoelt op drie peilers: functie, emotie en cultuur. Met name de cultuur zal de komende 40 jaar veranderen. Je kunt niet voorspellen welke vormaspecten dan aan de orde zullen zijn. Overigens vind ik wel dat de oude bus een goede stijlvertegenwoordiger van de jaren zestig is.”

Hommage

Aan emotie heeft de nieuwe brievenbus behoorlijk moeten inboeten, vindt de docent. ,,De oude brievenbus had cirkelvormige deukjes. Als dat in het nieuwe ontwerp was meegenomen, zou hij een stuk speelser zijn. Bovendien zou het een leuke hommage aan de bedenker van de oude bus betekenen. De nieuwe heeft geen enkel leuk accent. Ik vind hem te vlak. Hij komt een beetje Duits op me over. Dat is een kwestie van gevoel hoor, het heeft waarschijnlijk te maken met de degelijkheid.”

Natuurlijk is het wel erg makkelijk om het ontwerp maar meteen af te kraken, beseft Bruens. Hij geeft toe dat hij, met het oog op de ontwikkeling die de vormgeving de komende vier decennia zal doormaken, zo snel geen alternatief zou kunnen bedenken. Hij ziet dan ook wel voordelen aan de nieuwe bus. ,,Ik vind het bijvoorbeeld heel goed dat de borden die eerst boven de bus hingen, nu in het ontwerp zijn geïntegreerd”, zegt hij. ,,Functioneel klopt hij gewoon.” Zeker nu de bus bestand is tegen het ‘hengelen’ naar post door vandalen.

Daarnaast kan de rode nieuwkomer 50 procent meer post kwijt dan zijn voorganger. Maar is dat aspect van het ontwerp niet een beetje onzin, als de hele wereld in de komende 40 jaar aan de e-mail zit? ,,Dat loopt zo’n vaart niet”, voorspelt Bruens. ,,Voorlopig ben ik er oprecht blij om dat hij groter is. De bus bij mijn huis is nu vaak zo vol dat ik denk: als dat maar goed gaat.” (JB)

Brievenbus

Deze week presenteerde de PTT de nieuwe brievenbus. Het ontwerp van het Leidse NPK Industrial Design, dat met een hoop bombarie was aangekondigd, werd door schaatser en oud-postbode Piet Kleine in Den Haag onthuld.

De onthulling zelf bleek spectaculairder dan het ontwerp zelf: uit een enorm blok ijs kwam het uit de kluiten gewassen tweelingbroertje van de huidige brievenbus tevoorschijn. Een tikkeltje ronder en robuuster, en duidelijker in gebruik, maar nog altijd brandweerrood, rustend op twee fantasieloze metalen palen.

,,Ik vind hem een beetje braaf en kleurloos, ook al is hij rood”, beoordeelt Ger Bruens, docent Vormgeving bij industrieel ontwerpen, de brievenbus desgevraagd. ,,Hij kan makkelijk twintig jaar mee.”

Maar het is de bedoeling dat hij veertig jaar meegaat, zoals zijn voorganger. ,,O, dat is wel heel ver in de toekomst”, reageert Bruens. ,,De vormgeving stoelt op drie peilers: functie, emotie en cultuur. Met name de cultuur zal de komende 40 jaar veranderen. Je kunt niet voorspellen welke vormaspecten dan aan de orde zullen zijn. Overigens vind ik wel dat de oude bus een goede stijlvertegenwoordiger van de jaren zestig is.”

Hommage

Aan emotie heeft de nieuwe brievenbus behoorlijk moeten inboeten, vindt de docent. ,,De oude brievenbus had cirkelvormige deukjes. Als dat in het nieuwe ontwerp was meegenomen, zou hij een stuk speelser zijn. Bovendien zou het een leuke hommage aan de bedenker van de oude bus betekenen. De nieuwe heeft geen enkel leuk accent. Ik vind hem te vlak. Hij komt een beetje Duits op me over. Dat is een kwestie van gevoel hoor, het heeft waarschijnlijk te maken met de degelijkheid.”

Natuurlijk is het wel erg makkelijk om het ontwerp maar meteen af te kraken, beseft Bruens. Hij geeft toe dat hij, met het oog op de ontwikkeling die de vormgeving de komende vier decennia zal doormaken, zo snel geen alternatief zou kunnen bedenken. Hij ziet dan ook wel voordelen aan de nieuwe bus. ,,Ik vind het bijvoorbeeld heel goed dat de borden die eerst boven de bus hingen, nu in het ontwerp zijn geïntegreerd”, zegt hij. ,,Functioneel klopt hij gewoon.” Zeker nu de bus bestand is tegen het ‘hengelen’ naar post door vandalen.

Daarnaast kan de rode nieuwkomer 50 procent meer post kwijt dan zijn voorganger. Maar is dat aspect van het ontwerp niet een beetje onzin, als de hele wereld in de komende 40 jaar aan de e-mail zit? ,,Dat loopt zo’n vaart niet”, voorspelt Bruens. ,,Voorlopig ben ik er oprecht blij om dat hij groter is. De bus bij mijn huis is nu vaak zo vol dat ik denk: als dat maar goed gaat.” (JB)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.