De crash van afgelopen maandag in Amerika verergert de situatie van de toch al noodleidende luchtvaartmaatschappijen. Door een combinatie van lagere, economische groei en angst voor terroristische aanslagen hebben luchtvaartmaatschappijen veel minder passagiers dan voorheen.
Ze hebben te maken met strenge veiligheidsmaatregelen, hun aandelen kelderen en veel banen worden geschrapt om de kosten op korte termijn in de hand te houden.
,,Luchtvaartmaatschappijen in binnen- en buitenland zullen moeten saneren”, vertelt drs. Tom Poot van de sectie economie van innovatie (TBM) desgevraagd. ,,De bedrijfsvoering van de maatschappijen is nu nog gericht op een jaarlijkse groei van 9 tot 10 procent, zoals afgelopen vijftien jaar heel gewoon was. Die groei is nu weg. Degene die als eerste haar capaciteit inkrimpt en de kosten beperkt heeft de grootste kans op overleving.”
Als de economie wegzakt, doet de luchtvaart vaak mee. ,,Dat gaat banen kosten. Aan de andere kant, als mensen niet meer het vliegtuig in kunnen of willen, kunnen andere industrieën daarvan profiteren, bijvoorbeeld de ict. Voor vergaderingen in het buitenland stappen mensen binnenkort niet meer in het vliegtuig omdat je met videoconferenties met iedereen kunt praten vanuit je eigen kamer.”
Prijsvechters
Poot publiceerde recent met twee andere collega’s een artikel over de regionale economische impact van de luchthaven Schiphol in de periode 1987-1998. Zij concludeerden dat de afgelopen tien jaar een baan op Schiphol ongeveer twee banen opleverde in de naaste omgeving. ,,Rekening houdend met allerlei factoren, was de extra werkgelegenheid door Schiphol in die periode toegenomen met 42 duizend banen. Deze toename in werkgelegenheid werd meegenomen bij de besluitvorming van de aanleg van de vijfde baan op Schiphol.”
Het omgekeerde zal nu niet gebeuren. Volgens Poot gaat de huidige teloorgang van de luchtvaart geen banen in de naaste omgeving van Schiphol kosten. ,,Voorheen vestigden bedrijven zich bij Hoofddorp vanwege de gunstige ligging nabij Schiphol. Veel bedrijven vestigden zich, waardoor Hoofddorp op zichzelf een aantrekkelijke groeipool werd. Nu vestigen bedrijven zich daar graag omdat er veel andere bedrijven zijn, en in de tweede plaats vanwege Schiphol.”
Binnenkort verwacht Poot dat kleine vliegmaatschappijen goed kunnen concurreren met de grote. Een maatschappij als Easy Jet vliegt op enkele populaire bestemmingen en heeft niets te maken met ingewikkelde overstapmogelijkheden. Op deze manier kunnen ze de prijs drukken. ,,Ik verwacht dat deze prijsvechters binnenkort erg belangrijk worden”, zegt Poot. ,,Mensen zijn het zat om in een overvol en duur vliegtuig gestouwd te worden.” Meer wil Poot niet speculeren: ,,Ik voorspel niet graag de toekomst.”
Door een combinatie van lagere, economische groei en angst voor terroristische aanslagen hebben luchtvaartmaatschappijen veel minder passagiers dan voorheen. Ze hebben te maken met strenge veiligheidsmaatregelen, hun aandelen kelderen en veel banen worden geschrapt om de kosten op korte termijn in de hand te houden.
,,Luchtvaartmaatschappijen in binnen- en buitenland zullen moeten saneren”, vertelt drs. Tom Poot van de sectie economie van innovatie (TBM) desgevraagd. ,,De bedrijfsvoering van de maatschappijen is nu nog gericht op een jaarlijkse groei van 9 tot 10 procent, zoals afgelopen vijftien jaar heel gewoon was. Die groei is nu weg. Degene die als eerste haar capaciteit inkrimpt en de kosten beperkt heeft de grootste kans op overleving.”
Als de economie wegzakt, doet de luchtvaart vaak mee. ,,Dat gaat banen kosten. Aan de andere kant, als mensen niet meer het vliegtuig in kunnen of willen, kunnen andere industrieën daarvan profiteren, bijvoorbeeld de ict. Voor vergaderingen in het buitenland stappen mensen binnenkort niet meer in het vliegtuig omdat je met videoconferenties met iedereen kunt praten vanuit je eigen kamer.”
Prijsvechters
Poot publiceerde recent met twee andere collega’s een artikel over de regionale economische impact van de luchthaven Schiphol in de periode 1987-1998. Zij concludeerden dat de afgelopen tien jaar een baan op Schiphol ongeveer twee banen opleverde in de naaste omgeving. ,,Rekening houdend met allerlei factoren, was de extra werkgelegenheid door Schiphol in die periode toegenomen met 42 duizend banen. Deze toename in werkgelegenheid werd meegenomen bij de besluitvorming van de aanleg van de vijfde baan op Schiphol.”
Het omgekeerde zal nu niet gebeuren. Volgens Poot gaat de huidige teloorgang van de luchtvaart geen banen in de naaste omgeving van Schiphol kosten. ,,Voorheen vestigden bedrijven zich bij Hoofddorp vanwege de gunstige ligging nabij Schiphol. Veel bedrijven vestigden zich, waardoor Hoofddorp op zichzelf een aantrekkelijke groeipool werd. Nu vestigen bedrijven zich daar graag omdat er veel andere bedrijven zijn, en in de tweede plaats vanwege Schiphol.”
Binnenkort verwacht Poot dat kleine vliegmaatschappijen goed kunnen concurreren met de grote. Een maatschappij als Easy Jet vliegt op enkele populaire bestemmingen en heeft niets te maken met ingewikkelde overstapmogelijkheden. Op deze manier kunnen ze de prijs drukken. ,,Ik verwacht dat deze prijsvechters binnenkort erg belangrijk worden”, zegt Poot. ,,Mensen zijn het zat om in een overvol en duur vliegtuig gestouwd te worden.” Meer wil Poot niet speculeren: ,,Ik voorspel niet graag de toekomst.”
Comments are closed.