Wetenschap

Desgevraagd

SuperfietspadEen fietssnelweg tussen Utrecht en Amsterdam is alleszins mogelijk, meent het Bestuur Regio Utrecht.Wellicht kunnen fervente fietsers over een paar jaar in één ruk van Amsterdam naar de Domstad koersen.

Het Bestuur Regio Utrecht presenteerde maandag de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek, dat ruim baan geeft voor een fietssnelweg. Voor pakweg 33 miljoen gulden stuiven de wielrijders over een aparte, snelle baan langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Met veertig miljoen gulden extra kan het fietspad nog worden voorzien van windschermen, verlichting en schuilplekken.

Desgevraagd meent ir. D. Westland, werkzaam bij de sectie verkeerskunde van Civiele Techniek, dat zo’n fietspad een unicum zou zijn. ,,Serieuze plannen voor fietssnelwegen op deze schaal zijn er nog niet geweest”, weet hij. ,,Er zijn voor Rotterdam wel concepten gemaakt van snelle fietspaden, maar die waren echt bedoeld voor het stedelijke gebied. Dan blijf je toch zitten met het probleem van de kruispunten en verkeerslichten. Dat kun je dus niet echt een fietssnelweg noemen.”

Een succesvolle fietssnelweg moet in elk geval aan een aantal harde eisen voldoen: hij moet vlak, recht en ononderbroken zijn. Maar het blijft schipperen als automobilist en fietser elkaar kruisen.

Overgevoelig

,,Een veelgebruikte oplossing is de toepassing van ongelijkvloerse kruisingen. Maar je moet dan wel weten wat je doet. Modale fietsers zijn namelijk overgevoelig voor hellingen. Een aantal jaren terug hebben we daar onderzoek naar gedaan, en het hellingspercentage en de lengte van de klim blijken zeer nauw te luisteren. Bij veel bestaande kruisingen wordt hier echter geen rekening mee gehouden.”

Mocht de fietssnelweg ooit doorbreken, dan heeft de sectie verkeerskunde alvast een model voor fietsfiles in de kast liggen. Hun basisdiagrammen voor fietscongestie zijn enige tijd terug opgenomen in de gezaghebbende Highway Capacity Manual.

,,Wij hebben diagrammen opgesteld waarin het verband wordt beschreven tussen de intensiteit en de dichtheid van het fietsverkeer”, vertelt Westland. ,,Dat was uniek onderzoek, het eerste ter wereld waarin het optrekgedrag van fietsers bij grote verkeersdrukte werd bekeken. Daarvoor hebben we tijdens de Elfstedenfietstocht en bij de Delftse ophaalbruggetjes metingen uitgevoerd. Dat is de enige manier waarop je in het echt de congestie in het fietsverkeer kunt meten, want normaliter komen zulke verstoppingen natuurlijk niet voor. Maar eigenlijk zouden we nog eens naar China toe moeten gaan voor extra meetresultaten.”

Superfietspad

Een fietssnelweg tussen Utrecht en Amsterdam is alleszins mogelijk, meent het Bestuur Regio Utrecht.

Wellicht kunnen fervente fietsers over een paar jaar in één ruk van Amsterdam naar de Domstad koersen. Het Bestuur Regio Utrecht presenteerde maandag de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek, dat ruim baan geeft voor een fietssnelweg. Voor pakweg 33 miljoen gulden stuiven de wielrijders over een aparte, snelle baan langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Met veertig miljoen gulden extra kan het fietspad nog worden voorzien van windschermen, verlichting en schuilplekken.

Desgevraagd meent ir. D. Westland, werkzaam bij de sectie verkeerskunde van Civiele Techniek, dat zo’n fietspad een unicum zou zijn. ,,Serieuze plannen voor fietssnelwegen op deze schaal zijn er nog niet geweest”, weet hij. ,,Er zijn voor Rotterdam wel concepten gemaakt van snelle fietspaden, maar die waren echt bedoeld voor het stedelijke gebied. Dan blijf je toch zitten met het probleem van de kruispunten en verkeerslichten. Dat kun je dus niet echt een fietssnelweg noemen.”

Een succesvolle fietssnelweg moet in elk geval aan een aantal harde eisen voldoen: hij moet vlak, recht en ononderbroken zijn. Maar het blijft schipperen als automobilist en fietser elkaar kruisen.

Overgevoelig

,,Een veelgebruikte oplossing is de toepassing van ongelijkvloerse kruisingen. Maar je moet dan wel weten wat je doet. Modale fietsers zijn namelijk overgevoelig voor hellingen. Een aantal jaren terug hebben we daar onderzoek naar gedaan, en het hellingspercentage en de lengte van de klim blijken zeer nauw te luisteren. Bij veel bestaande kruisingen wordt hier echter geen rekening mee gehouden.”

Mocht de fietssnelweg ooit doorbreken, dan heeft de sectie verkeerskunde alvast een model voor fietsfiles in de kast liggen. Hun basisdiagrammen voor fietscongestie zijn enige tijd terug opgenomen in de gezaghebbende Highway Capacity Manual.

,,Wij hebben diagrammen opgesteld waarin het verband wordt beschreven tussen de intensiteit en de dichtheid van het fietsverkeer”, vertelt Westland. ,,Dat was uniek onderzoek, het eerste ter wereld waarin het optrekgedrag van fietsers bij grote verkeersdrukte werd bekeken. Daarvoor hebben we tijdens de Elfstedenfietstocht en bij de Delftse ophaalbruggetjes metingen uitgevoerd. Dat is de enige manier waarop je in het echt de congestie in het fietsverkeer kunt meten, want normaliter komen zulke verstoppingen natuurlijk niet voor. Maar eigenlijk zouden we nog eens naar China toe moeten gaan voor extra meetresultaten.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.