In de buurt van het Amsterdamse Amstelstation nadert de Mondriaantoren zijn hoogste punt. Vooral de bouwtechniek is opmerkelijk.
Mondriaantoren
Naast de Rembrandt-toren, vlakbij het Amstelstation, verrijst een bijna even hoge kantoorflat: de Mondriaantoren. Met 140 meter is het gebouw het op één na hoogste kantoorgebouw des lands en gebouwd met glijbekisting, een methode die in Nederland niet vaak wordt toegepast.
Desgevraagd vertelt Ch.J. Vos, verbonden aan de sectie betonconstructies van CiTG, dat glijbekisting toch al een oude bouwtechniek is. ,,De methode stamt uit de jaren twintig en wordt vooral gebruikt voor de bouw van torens, silo’s en offshore-platforms. De bekisting vormt een manchet van twee meter hoogte rond de omtrek van het gebouw. Daarin worden de muren gestort, die overigens wel minimaal twintig centimeter dik moeten zijn. Onderwijl werkt de bekisting zich langzaam omhoog, met vijf tot vijftien centimeter per uur. Het manchet zet zich namelijk via vijzels af tegen staven, die in het verse beton worden gestoken. Zo krijg je dus een volcontinu betongietproces waarmee je steeds een stukje hoger komt.”
Laagbouw
Daarin schuilt gelijk de reden van de geringe toepassing van deze bouwtechniek. ,,Het is nogal een investering en als je eenmaal voor glijbekisting hebt gekozen, moet je er dag en nacht mee doorgaan. Dat zorgt natuurlijk voor overlast bij de omwonenden, en je moet dure wisselploegen gaan inzetten. Verder wordt in Nederland vooral laagbouw bedreven, terwijl glijbekisting eigenlijk pas lonend is bij gebouwen vanaf dertig, veertig meter hoogte.”
Eind vorig jaar liepen de bouwers van de Mondriaantoren ook tegen een probleem aan. Nadat de glijbekisting was blijven steken, bleek de betonkwaliteit van slechte kwaliteit te zijn. De bovenste twee meter moest daarom worden gesloopt. Maar in het algemeen levert glijbekisting juist een zeer constante betonkwaliteit op. ,,En een zeer gladde, naadloze buitenwand”, vult Vos aan. ,,Vooral in de offshore-sector wordt deze techniek veel toegepast. Bij de bouw van grote platforms wordt in totaal soms wel twee strekkende kilometer glijbekisting gebruikt.”
In Nederland is er geen enkele firma die gespecialiseerd is in glijbekisting, de know how zit vooral in Duitsland en Oostenrijk. Desondanks is glijbekisting volgens Vos toch interessant voor betonontwikkelaars.
,,Deze methode stelt speciale eisen aan het materiaal. De bekisting moet namelijk goed gevuld worden en daarvoor mag de uitharding niet te snel verlopen. Daarentegen is het ook niet goedals het beton er aan de onderkant van de bekisting weer uitloopt.”
Mondriaantoren
Naast de Rembrandt-toren, vlakbij het Amstelstation, verrijst een bijna even hoge kantoorflat: de Mondriaantoren. Met 140 meter is het gebouw het op één na hoogste kantoorgebouw des lands en gebouwd met glijbekisting, een methode die in Nederland niet vaak wordt toegepast.
Desgevraagd vertelt Ch.J. Vos, verbonden aan de sectie betonconstructies van CiTG, dat glijbekisting toch al een oude bouwtechniek is. ,,De methode stamt uit de jaren twintig en wordt vooral gebruikt voor de bouw van torens, silo’s en offshore-platforms. De bekisting vormt een manchet van twee meter hoogte rond de omtrek van het gebouw. Daarin worden de muren gestort, die overigens wel minimaal twintig centimeter dik moeten zijn. Onderwijl werkt de bekisting zich langzaam omhoog, met vijf tot vijftien centimeter per uur. Het manchet zet zich namelijk via vijzels af tegen staven, die in het verse beton worden gestoken. Zo krijg je dus een volcontinu betongietproces waarmee je steeds een stukje hoger komt.”
Laagbouw
Daarin schuilt gelijk de reden van de geringe toepassing van deze bouwtechniek. ,,Het is nogal een investering en als je eenmaal voor glijbekisting hebt gekozen, moet je er dag en nacht mee doorgaan. Dat zorgt natuurlijk voor overlast bij de omwonenden, en je moet dure wisselploegen gaan inzetten. Verder wordt in Nederland vooral laagbouw bedreven, terwijl glijbekisting eigenlijk pas lonend is bij gebouwen vanaf dertig, veertig meter hoogte.”
Eind vorig jaar liepen de bouwers van de Mondriaantoren ook tegen een probleem aan. Nadat de glijbekisting was blijven steken, bleek de betonkwaliteit van slechte kwaliteit te zijn. De bovenste twee meter moest daarom worden gesloopt. Maar in het algemeen levert glijbekisting juist een zeer constante betonkwaliteit op. ,,En een zeer gladde, naadloze buitenwand”, vult Vos aan. ,,Vooral in de offshore-sector wordt deze techniek veel toegepast. Bij de bouw van grote platforms wordt in totaal soms wel twee strekkende kilometer glijbekisting gebruikt.”
In Nederland is er geen enkele firma die gespecialiseerd is in glijbekisting, de know how zit vooral in Duitsland en Oostenrijk. Desondanks is glijbekisting volgens Vos toch interessant voor betonontwikkelaars.
,,Deze methode stelt speciale eisen aan het materiaal. De bekisting moet namelijk goed gevuld worden en daarvoor mag de uitharding niet te snel verlopen. Daarentegen is het ook niet goedals het beton er aan de onderkant van de bekisting weer uitloopt.”
Comments are closed.