De op afstand bedienbare brug over de Nauernasche Vaart in Krommenie lijkt een eigen leven te leiden. Afgelopen zaterdag ging de brug spontaan open terwijl het wachtende verkeer al aan het optrekken was.
Een fietser en een vrachtwagen wisten ternauwernood weg te komen van het zich oprichtende wegdek.
Een woordvoerder van de gemeente Zaanstad bevestigt dat de brug uit zichzelf lijkt open te gaan. De oorzaak van het incident is nog onbekend. Tien jaar geleden verwoeste een brand de elektrische installatie van de brug, maar na de renovatie hebben zich volgens de woordvoerder geen problemen voorgedaan.
Desgevraagd zegt dr.ing. A. Romeijn, werkzaam bij de sectie staal- en houtbouw van Civiele Techniek, geen soortgelijke gevallen te kennen. ,,Bedrijfszekerheid wordt altijd zeer zwaar meegewogen bij het brugontwerp. Je wilt storingen tenslotte zo veel mogelijk uitsluiten. In het algemeen zijn er dan ook weinig problemen met beweegbare bruggen. Maar dat een brug zomaar open- of dichtgaat is natuurlijk te gek.”
De toepassing van meet- en regeltechniek in de bruggenbouw is de laatste vijftien jaar geleidelijk ingeburgerd. Elektronische besturingssystemen verrichten nu functies die vroeger waren ingebakken in ingenieuze mechanismen. De grote massa die bij beweegbare bruggen in beweging wordt gezet, vraagt namelijk enig beleid.
Panama
Romeijn: ,,Een brug kun je niet zomaar op de oplegging laten klappen. Het beweegbare deel volgt daarom meestal een snelheidscurve met zekere vertraging. Vroeger gebruikte men daar gekromde heugelstangen of Panama-wielen voor. Dan krijg je wel het gewenste bewegingsbereik, maar naarmate de brug verder sluit neemt de snelheid waarmee hij zakt geleidelijk af.”
Hoewel de tandwiel- en heugelconstructies zeer betrouwbaar zijn, worden moderne beweegbare bruggen veelal elektronisch bestuurd. ,,Dat leidt soms tot zeer complexe regelsystemen waarbij bijvoorbeeld ook het waterpeil wordt meegenomen”, weet de bruggenkenner. ,,Maar dat werkt meestal probleemloos. Er is de afgelopen dertig jaar echter wel een duidelijke ontwikkeling van puur mechanische systemen naar hydrauliek te zien. En nu moet alles elektrisch.”
Toch zijn er ook voorstanders van eerlijke tandwielen en rondsels. ,,Bij Rijkswaterstaat heeft men een zwak voor mechanisch aangedreven bruggen omdat ze weinig onderhoud vergen. Hun bruggen staan immers door het hele land, en het beheer ervan is dus kostbaar. De gemeente Rotterdam kan zich juist makkelijk hydraulisch bediende bruggen veroorloven omdat ze daarvoor een speciaal onderhoudsteam heeft rondlopen.”
]
De op afstand bedienbare brug over de Nauernasche Vaart in Krommenie lijkt een eigen leven te leiden. Afgelopen zaterdag ging de brug spontaan open terwijl het wachtende verkeer al aan het optrekken was. Een fietser en een vrachtwagen wisten ternauwernood weg te komen van het zich oprichtende wegdek.
Een woordvoerder van de gemeente Zaanstad bevestigt dat de brug uit zichzelf lijkt open te gaan. De oorzaak van het incident is nog onbekend. Tien jaar geleden verwoeste een brand de elektrische installatie van de brug, maar na de renovatie hebben zich volgens de woordvoerder geen problemen voorgedaan.
Desgevraagd zegt dr.ing. A. Romeijn, werkzaam bij de sectie staal- en houtbouw van Civiele Techniek, geen soortgelijke gevallen te kennen. ,,Bedrijfszekerheid wordt altijd zeer zwaar meegewogen bij het brugontwerp. Je wilt storingen tenslotte zo veel mogelijk uitsluiten. In het algemeen zijn er dan ook weinig problemen met beweegbare bruggen. Maar dat een brug zomaar open- of dichtgaat is natuurlijk te gek.”
De toepassing van meet- en regeltechniek in de bruggenbouw is de laatste vijftien jaar geleidelijk ingeburgerd. Elektronische besturingssystemen verrichten nu functies die vroeger waren ingebakken in ingenieuze mechanismen. De grote massa die bij beweegbare bruggen in beweging wordt gezet, vraagt namelijk enig beleid.
Panama
Romeijn: ,,Een brug kun je niet zomaar op de oplegging laten klappen. Het beweegbare deel volgt daarom meestal een snelheidscurve met zekere vertraging. Vroeger gebruikte men daar gekromde heugelstangen of Panama-wielen voor. Dan krijg je wel het gewenste bewegingsbereik, maar naarmate de brug verder sluit neemt de snelheid waarmee hij zakt geleidelijk af.”
Hoewel de tandwiel- en heugelconstructies zeer betrouwbaar zijn, worden moderne beweegbare bruggen veelal elektronisch bestuurd. ,,Dat leidt soms tot zeer complexe regelsystemen waarbij bijvoorbeeld ook het waterpeil wordt meegenomen”, weet de bruggenkenner. ,,Maar dat werkt meestal probleemloos. Er is de afgelopen dertig jaar echter wel een duidelijke ontwikkeling van puur mechanische systemen naar hydrauliek te zien. En nu moet alles elektrisch.”
Toch zijn er ook voorstanders van eerlijke tandwielen en rondsels. ,,Bij Rijkswaterstaat heeft men een zwak voor mechanisch aangedreven bruggen omdat ze weinig onderhoud vergen. Hun bruggen staan immers door het hele land, en het beheer ervan is dus kostbaar. De gemeente Rotterdam kan zich juist makkelijk hydraulisch bediende bruggen veroorloven omdat ze daarvoor een speciaal onderhoudsteam heeft rondlopen.”
]
Comments are closed.