Spicegirl Mel B probeert zich de Nederlandse taal eigen te maken.De Spicegirls zijn niet bepaald onmisbare iconen van de hedendaagse jeugdcultuur.
Hoewel de formule van de meidengroep al sleetse plekken begint te vertonen, weten ze toch steeds de aandacht van de media te trekken. Al is het maar vanwege hun meervoudige nominatie voor de slechtste filmprestatie van het afgelopen jaar. Het meest recente wapenfeit is dat de zwangere Mel B Nederlands aan het leren is. Ze wil namelijk met haar kind en danser-echtgenoot Jimmy Gulzar kunnen babbelen.
Desgevraagd stelt prof.dr. A.G. Sciarone, verbonden aan de afdeling toegepaste taalkunde van WTM, dat de gebruikte leermethode hierbij veel gewicht in de schaal kan leggen. Het reguliere taalonderwijs slaat naar zijn mening de leesplank mis. ,,Op school wordt taal eigenlijk op een verkeerde manier aangeleerd. Eerst wordt de grammatica uitgelegd en daarna moeten de leerlingen eindeloos oefeningetjes doen. Maar een taal leer je niet snel met het toepassen van regeltjes.”
Bij toegepaste taalkunde ontdekte men dat het intensief bestuderen van teksten verreweg het beste werkt. Daarop werd de welbekende ‘Delftse Methode’ gebaseerd, waarmee iemand zich in korte tijd een taal eigen kan maken.
Stramien
Sciarone: ,,Onze cursisten krijgen veel teksten te lezen. Ook al beheersen ze de taal helemaal niet. Woorden die zij niet kennen, vertalen we natuurlijk, maar dat gebeurt slechts éé% keer. Daarna moeten de cursisten de betekenis gewoon weten.”
Bij dit proces, waarbij gebruik wordt gemaakt van computers, blijkt de taalverwerving zeer snel te gaan. Dat roept wel de vraag op waarom de Delftse Methode ook niet wordt toegepast in het middelbaar onderwijs. Want niet alleen verloopt het leren sneller, er is ook geen nakijkwerk meer. Toch is de invoering bij scholen mislukt, erkent Sciarone.
,,De Delftse Methode past niet in het stramien van het middelbaar onderwijs”, vermoedt hij. ,,Om ze te stimuleren zetten wij cursisten van hetzelfde niveau namelijk bij elkaar. Een schoolklas kun je daarentegen niet zo makkelijk opsplitsen. Verder verlangt onze leerwijze een totaal ander gedrag van de leraar. Daar hebben ze misschien niet zo’n zin in, want klassikaal lesgeven is wel gezelliger voor ze. Dan hebben ze nog wat om handen.”
Desondanks is Sciarone overtuigd van de superioriteit van de methode. ,,Door het gebruik van computers gaat er weinig tijd verloren aan regeltjes leren, oefeningetjes maken en nakijkwerk. Je houdt dus flink wat lestijd over. Ten opzichte van het reguliere taalonderwijs kan de winst zelfs oplopen tot zestig procent. Die tijd gebruiken wij weer om te converseren. Daar leer je de taal ook beter van.”
En Mel B? ,,Als ze bij ons komt, kan ze na drie weken aardig uit de voeten in het Nederlands”, verzekert Sciarone. ,,Mits ze de hele dag de tijd heeft.”
Spicegirl Mel B probeert zich de Nederlandse taal eigen te maken.
De Spicegirls zijn niet bepaald onmisbare iconen van de hedendaagse jeugdcultuur. Hoewel de formule van de meidengroep al sleetse plekken begint te vertonen, weten ze toch steeds de aandacht van de media te trekken. Al is het maar vanwege hun meervoudige nominatie voor de slechtste filmprestatie van het afgelopen jaar. Het meest recente wapenfeit is dat de zwangere Mel B Nederlands aan het leren is. Ze wil namelijk met haar kind en danser-echtgenoot Jimmy Gulzar kunnen babbelen.
Desgevraagd stelt prof.dr. A.G. Sciarone, verbonden aan de afdeling toegepaste taalkunde van WTM, dat de gebruikte leermethode hierbij veel gewicht in de schaal kan leggen. Het reguliere taalonderwijs slaat naar zijn mening de leesplank mis. ,,Op school wordt taal eigenlijk op een verkeerde manier aangeleerd. Eerst wordt de grammatica uitgelegd en daarna moeten de leerlingen eindeloos oefeningetjes doen. Maar een taal leer je niet snel met het toepassen van regeltjes.”
Bij toegepaste taalkunde ontdekte men dat het intensief bestuderen van teksten verreweg het beste werkt. Daarop werd de welbekende ‘Delftse Methode’ gebaseerd, waarmee iemand zich in korte tijd een taal eigen kan maken.
Stramien
Sciarone: ,,Onze cursisten krijgen veel teksten te lezen. Ook al beheersen ze de taal helemaal niet. Woorden die zij niet kennen, vertalen we natuurlijk, maar dat gebeurt slechts éé% keer. Daarna moeten de cursisten de betekenis gewoon weten.”
Bij dit proces, waarbij gebruik wordt gemaakt van computers, blijkt de taalverwerving zeer snel te gaan. Dat roept wel de vraag op waarom de Delftse Methode ook niet wordt toegepast in het middelbaar onderwijs. Want niet alleen verloopt het leren sneller, er is ook geen nakijkwerk meer. Toch is de invoering bij scholen mislukt, erkent Sciarone.
,,De Delftse Methode past niet in het stramien van het middelbaar onderwijs”, vermoedt hij. ,,Om ze te stimuleren zetten wij cursisten van hetzelfde niveau namelijk bij elkaar. Een schoolklas kun je daarentegen niet zo makkelijk opsplitsen. Verder verlangt onze leerwijze een totaal ander gedrag van de leraar. Daar hebben ze misschien niet zo’n zin in, want klassikaal lesgeven is wel gezelliger voor ze. Dan hebben ze nog wat om handen.”
Desondanks is Sciarone overtuigd van de superioriteit van de methode. ,,Door het gebruik van computers gaat er weinig tijd verloren aan regeltjes leren, oefeningetjes maken en nakijkwerk. Je houdt dus flink wat lestijd over. Ten opzichte van het reguliere taalonderwijs kan de winst zelfs oplopen tot zestig procent. Die tijd gebruiken wij weer om te converseren. Daar leer je de taal ook beter van.”
En Mel B? ,,Als ze bij ons komt, kan ze na drie weken aardig uit de voeten in het Nederlands”, verzekert Sciarone. ,,Mits ze de hele dag de tijd heeft.”
Comments are closed.