Wetenschap

Desgevraagd

Enkele hackers hebben een Britse defensiesatelliet onder controle weten te krijgen. Alleen voor een groot geldbedrag willen ze stoppen met het besturen van de satelliet.

br />
Het is uitgesloten dat het in dit geval gaat om een paar computer-nerds die een spelletje spelen. Dat meent althans een anonieme bron binnen de Britse veiligheidsdienst. Er wordt zelfs gesproken van een ‘absoluut nachtmerriescenario’.

De satelliet is er een van vier die Groot-Brittannië heeft voor militaire doeleinden. Ze worden gebruikt door defensie-strategen en militaire mogendheden over de hele wereld.

Voordat een land aanvalt met kernwapens, zal het volgens deskundigen eerst proberen dit soort satellieten onder controle te krijgen. Daarmee kan dan het hele militaire communicatiesysteem in de war gegooid worden. Met alle gevolgen van dien.

Desgevraagd zegt drs. J.C.H. Aalders van Technische Wiskunde dat alle computersystemen te kraken zijn. Aalders: ,,Ik kan het nog concreter zeggen: alle veiligheid is te omzeilen. Dat zit zo: met de programmatuur van een systeem kan iets fout gaan. Om die fout te herstellen is ook programmatuur geïnstalleerd. Daarmee kun je overal bij; dat is dus eigenlijk al een lek.”
Inbreken

Niet iedereen kan bij dat ‘lek’ komen; slechts een beperkte groep mensen heeft de sleutel. Aalders: ,,Dus ga je proberen die sleutel via hacken te bemachtigen.”

Om in een satelliet binnen te komen, werk je via de informatiestroom die van en naar de satelliet gaat. Je surft dan als het ware mee op die stroom. ,,Pas op het moment dat jij in het systeem gaat rommelen, loop je de kans ontdekt te worden. Want omdat alles in nano- of microseconden gaat, is nauwelijks te zien wanneer iemand het systeem binnendringt. Als je er dan achter bent gekomen dat er een hacker aan het werk is, moet je die hacker weer gaan hacken. Anders heeft hij door dat je weet wat hij aan het doen is”, zegt Aalders.

Iedereen met een computer en verstand van satellieten kan volgens Aalders inbreken in een satelliet. In enkele gevallen is hacken zelfs kinderlijk eenvoudig. Aalders: ,,Een paar jaar geleden hebben een paar Duitsers ingebroken in NASA-computers. Om toegang te krijgen tot het Space-shuttle programma hoefden ze alleen het woord ‘space-shuttle’ in te voeren.”

Hacken is voor Aalders een combinatie van toeval en planmatigheid. ,,Vaak werk je volgens een plan als je hackt, maar soms krijg je plotseling een ingeving. Dan heb je opeens een voet tussen de deur.”

Aalders: ,,Er blijven altijd fouten in computersystemen zitten. Als er een hacker langs komt en een foutje blootlegt, zullen er nog tig andere fouten overblijven. Het is daarom zaak dat er altijd op fouten gecontroleerd wordt. En dat die fouten verbeterd worden.”

Inbreken