Campus

Desgevraagd

De Franse krijgsmacht zit met de handen in het haar. Het zeven miljard gulden kostende vliegdekschip ‘Charles de Gaulle’ kampt met tegenslag na tegenslag.

Bedoeld als tegenhanger voor de grote Amerikaanse vliegdekschepen werd de ‘Charles de Gaulle’ begin jaren tachtig ontworpen. Enkele jaren later werden speciaal voor dit schip enkele AWAC-verkenningsvliegtuigen aangeschaft. Nu blijkt dat de landingsbaan op het schip zo’n vier meter langer uitgevoerd had moeten worden voor dit type vliegtuig. Omdat deze baan te kort is, kan een vliegtuig niet op eigen kracht keren aan het eind van de baan. Of zoals een Amerikaanse testpiloot het uitdrukte: ,,Al zou ik een miljoen krijgen, dan nog zou ik niet op dat miniatuur vliegdekschip van jullie landen.” Behalve problemen met het vliegdek, zijn er ook problemen met de aandrijving en het elektrische kabelsysteem. Het schip wordt aangedreven door twee kernreactoren van oude onderzeeërs. Bij een proefvaart raakten deze oververhit en kwam radioactiviteit vrij.

Desgevraagd zegt ir. J. Pinkster van de sectie Ontwerpen van schepen van Maritieme Techniek dat die vier extra meters geen bezwaar moeten zijn.
Golven

,,Ik neem aan dat het schip zo ontworpen is dat er zonder gevaar voor de stabiliteit nog het een en ander aan verbeterd kan worden. Zo’n schip moet wel heel precies uitgedacht zijn wil die vier meter wat uitmaken.” Die vier meter extra is daarnaast maar een kort stukje in vergelijking bij de lengte van het schip: ongeveer 184 meter.

Omdat het vliegdek zich hoog boven het water bevindt, hoeft er volgens Pinkster geen rekening gehouden te worden met de golfslag. ,,Je kunt dat extra stuk naar mijn idee vrij plat uitvoeren, omdat de golven er toch niet tegen aan slaan”, aldus Pinkster.

Ook de vliegtuigen leveren geen extra bezwaar tegen de verlenging op: ,,Omdat het gewicht van de vliegtuigen niet erg hoog zal zijn, kun je gebruik maken van een overhangend dek. Natuurlijk moet er wel een stevig constructie onder geplaatst worden.”

Voor het extra stuk landingsbaan kun je gebruik maken van andere materialen dan gewoon staal. In plaats daarvan kun je ook gebruik maken speciale materialen die wellicht een gewichtsbesparing met zich mee brengen. Pinkster: ,,Je kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van High Tensile Steel, HTS. Dat is staal dat een grote toelaatbare spanning toestaat.” Het gebeurt volgens Pinkster wel vaker dat in de loop van de tijd de ontwerpspecificaties van een schip worden veranderd. ,,Wellicht dat hierdoor het dek te kort is geworden.”

De Franse krijgsmacht zit met de handen in het haar. Het zeven miljard gulden kostende vliegdekschip ‘Charles de Gaulle’ kampt met tegenslag na tegenslag. Bedoeld als tegenhanger voor de grote Amerikaanse vliegdekschepen werd de ‘Charles de Gaulle’ begin jaren tachtig ontworpen. Enkele jaren later werden speciaal voor dit schip enkele AWAC-verkenningsvliegtuigen aangeschaft. Nu blijkt dat de landingsbaan op het schip zo’n vier meter langer uitgevoerd had moeten worden voor dit type vliegtuig. Omdat deze baan te kort is, kan een vliegtuig niet op eigen kracht keren aan het eind van de baan. Of zoals een Amerikaanse testpiloot het uitdrukte: ,,Al zou ik een miljoen krijgen, dan nog zou ik niet op dat miniatuur vliegdekschip van jullie landen.” Behalve problemen met het vliegdek, zijn er ook problemen met de aandrijving en het elektrische kabelsysteem. Het schip wordt aangedreven door twee kernreactoren van oude onderzeeërs. Bij een proefvaart raakten deze oververhit en kwam radioactiviteit vrij.

Desgevraagd zegt ir. J. Pinkster van de sectie Ontwerpen van schepen van Maritieme Techniek dat die vier extra meters geen bezwaar moeten zijn.
Golven

,,Ik neem aan dat het schip zo ontworpen is dat er zonder gevaar voor de stabiliteit nog het een en ander aan verbeterd kan worden. Zo’n schip moet wel heel precies uitgedacht zijn wil die vier meter wat uitmaken.” Die vier meter extra is daarnaast maar een kort stukje in vergelijking bij de lengte van het schip: ongeveer 184 meter.

Omdat het vliegdek zich hoog boven het water bevindt, hoeft er volgens Pinkster geen rekening gehouden te worden met de golfslag. ,,Je kunt dat extra stuk naar mijn idee vrij plat uitvoeren, omdat de golven er toch niet tegen aan slaan”, aldus Pinkster.

Ook de vliegtuigen leveren geen extra bezwaar tegen de verlenging op: ,,Omdat het gewicht van de vliegtuigen niet erg hoog zal zijn, kun je gebruik maken van een overhangend dek. Natuurlijk moet er wel een stevig constructie onder geplaatst worden.”

Voor het extra stuk landingsbaan kun je gebruik maken van andere materialen dan gewoon staal. In plaats daarvan kun je ook gebruik maken speciale materialen die wellicht een gewichtsbesparing met zich mee brengen. Pinkster: ,,Je kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van High Tensile Steel, HTS. Dat is staal dat een grote toelaatbare spanning toestaat.” Het gebeurt volgens Pinkster wel vaker dat in de loop van de tijd de ontwerpspecificaties van een schip worden veranderd. ,,Wellicht dat hierdoor het dek te kort is geworden.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.