Wetenschap

Desgevraagd

Londense taxi’s stoten sinds kort roetvrije dieseldampen uit. Autofabrikanten maken al enige tijd goede sier met hun verbeterde katalysatoren. Nieuwe modellen worden uitgerust met een voorziening die ervoor zorgt dat de uitlaatgassen soms schoner zijn dan de lucht die de motor ingaat.

De Engelse firma AEA Technology denkt hiervoor de oplossing te hebben gevonden. Een apparaat dat gebaseerd is op ‘plasmatechnologie’ zou alle schadelijke roetdeeltjes in de dieseluitlaatgassen wegwerken. Het apparaat moet 1800 gulden gaan kosten en is uitgetest in Londense taxi’s. Bij het Engelse ministerie van Transport en Milieu ‘is men verrukt’ over de vinding, zo meldt De Telegraaf.

Desgevraagd meent dr.ir M. Makkee, universitair hoofddocent bij de sectie proceskatalyse van STM, dat dit bepaald geen schokkend nieuws is. ,,Er worden over de hele wereld proefnemingen gedaan met katalysatoren voor dieselmotoren. In Zweden gebruikt men al jaren met succes een systeem waarbij het in de uitlaatgassen aanwezige stikstofoxide wordt benut. Over een standaardkatalysator wordt dit omgezet in stikstofdioxide. Het roet wordt vervolgens volledig geoxideerd tot CO2. Nadeel is wel dat de diesel zo goed als zwavelvrij moet zijn. Dit is nog niet in alle landen het geval.”
Bussen

Roetdeeltjes zijn een zware kluif voor de katalysator. Deze bevat edelmetalen als rodium en palladium, die de temperatuur verlagen waarbij de restproducten in het uitlaatgas verbranden. De ongewenste emissies worden dan bij circa 250 graden Celsius omgezet in ongevaarlijke stoffen. Maar omdat roet uit relatief grote deeltjes bestaat, heeft de katalysator niet genoeg tijd om ze volledig te verbranden. Ruim de helft van het roet blijft zo ongemoeid.

Maar in de groep van Makkee is daar ook al een oplossing voor bedacht: een bimetallische katalysator waarin platina en het zeldzame aardmetaal cerium is verwerkt. Doet het zeker zo goed als dat Engelse plasmading, en verbruikt bovendien geen extra energie. ,,Met dit systeem wordt de roetuitstoot nihil. Bovendien is het al volop getest in Taiwan, en die resultaten waren zeer hoopgevend. We proberen nu autofabrikanten voor de katalysator te interesseren.”

Makkee denkt dat de vinding met name geschikt is voor stadsbussen. ,,De autofabrikanten gokken erop dat innovaties in de motortechniek deze extra voorzieningen overbodig zullen maken. Desondanks kan zo’n systeem nog best interessant zijn voor bussen. Die hebben niet zelden een gebruiksduur van meer dan twintig jaar. En de stadsbussen die nu rondrijden voldoen straks natuurlijk niet meer aan strengere milieuwetgeving.”

Autofabrikanten maken al enige tijd goede sier met hun verbeterde katalysatoren. Nieuwe modellen worden uitgerust met een voorziening die ervoor zorgt dat de uitlaatgassen soms schoner zijn dan de lucht die de motor ingaat. Voorlopig lukt deze truc alleen met benzinemotoren. Dieselmotoren worden al bijna tien jaar voorzien van oxidatiekatalysatoren, maar braken nog steeds behoorlijke hoeveelheden roet uit. Daar kunnen zelfs viezelucht-etende auto’s weinig tegen beginnen.

Bussen