De Nederlandse importeur van Suzuki kan zich in de handen wrijven. Afgelopen dagen heeft de marktintroductie van de GSX1300R Hayabusa flink wat gratis publiciteit opgeleverd.
De motorfiets, genoemd naar een inheems Japanse valkje, heeft een top van ruim driehonderd kilometer per uur en trekt in vier seconden door naar de alhier toegestane maximumsnelheid.
Suzuki heeft daarmee voorlopig de snelste superbike die in massa geproduceerd wordt. Topmodellen van andere merken doen echter niet veel onder voor de Hayabusa: de directe concurrenten halen snelheden van rond de 295 kilometer per uur. Evenals een handjevol exclusieve Duitse en Italiaanse sportauto’s die al jaren te koop zijn.
Toch riep de combinatie ‘driehonderd’ en ‘motorfiets’ in de Tweede Kamer meteen een aantal reflexreacties op. Verkeerminister Netelenbos vindt het acceleratievermogen van de Hayabusa in elk geval ‘buitengewoon gevaarlijk’ en laat uitzoeken of de machine in Nederland verboden kan worden.
Fabeltje
Maar voor de verkeersveiligheid is de benodigde remweg misschien nog wel belangrijker dan de acceleratie. Desgevraagd vertelt ir. E.H.J. De Vries, werkzaam bij de sectie voertuigtechniek van Werktuigbouwkunde, dat daarover nogal wat misverstanden bestaan. Het gewicht van een voertuig maakt bijvoorbeeld niet zoveel uit voor de remweg. De Vries: ,,Dat is een fabeltje dat vooral bij vrachtwagens steeds weer opduikt. Het is echter niet zozeer de massa van het voertuig, als wel het type banden dat bepalend is voor de minimale remweg.”
Dat vrachtwagens langer doorschuiven bij een noodstop, ligt vooral aan de rubbersamenstelling van hun banden. ,,Aan banden voor vrachtauto’s worden andere eisen gesteld dan banden voor motoren en personenauto’s. Vrachtauto’s moeten zoveel mogelijk kilometers maken tegen zo laag mogelijke kosten. De banden worden daarom geoptimaliseerd op kosteneffectiviteit, niet op de remweg. Men kiest dan meestal voor rubber compounds met een lage rolweerstand en hoge slijtvastheid. Hierbij is een trade off met de wrijvingscoëfficiënt haast niet te vermijden.”
Hoe snel de Hayabusa van driehonderd kilometer per uur weer tot stilstand is te brengen, kan De Vries niet een-twee-drie oplepelen. ,,Die berekening moet vrij makkelijk te maken zijn, maar er bestaan geen standaardformules voor. Ik zou die motorfiets eerst eens moeten bekijken. De haalbare vertraging hangt namelijk ook af van de ligging van het zwaartepunt. Je kunt tenslotte niet harder remmen dan de vertraging waarbij de motor over de kop slaat of gaat slippen. Maar als je dat eenmaal weet, kun je met de bekende formules voor eenparig versnelde bewegingen echt een heel eind komen.”
De Nederlandse importeur van Suzuki kan zich in de handen wrijven. Afgelopen dagen heeft de marktintroductie van de GSX1300R Hayabusa flink wat gratis publiciteit opgeleverd. De motorfiets, genoemd naar een inheems Japanse valkje, heeft een top van ruim driehonderd kilometer per uur en trekt in vier seconden door naar de alhier toegestane maximumsnelheid.
Suzuki heeft daarmee voorlopig de snelste superbike die in massa geproduceerd wordt. Topmodellen van andere merken doen echter niet veel onder voor de Hayabusa: de directe concurrenten halen snelheden van rond de 295 kilometer per uur. Evenals een handjevol exclusieve Duitse en Italiaanse sportauto’s die al jaren te koop zijn.
Toch riep de combinatie ‘driehonderd’ en ‘motorfiets’ in de Tweede Kamer meteen een aantal reflexreacties op. Verkeerminister Netelenbos vindt het acceleratievermogen van de Hayabusa in elk geval ‘buitengewoon gevaarlijk’ en laat uitzoeken of de machine in Nederland verboden kan worden.
Fabeltje
Maar voor de verkeersveiligheid is de benodigde remweg misschien nog wel belangrijker dan de acceleratie. Desgevraagd vertelt ir. E.H.J. De Vries, werkzaam bij de sectie voertuigtechniek van Werktuigbouwkunde, dat daarover nogal wat misverstanden bestaan. Het gewicht van een voertuig maakt bijvoorbeeld niet zoveel uit voor de remweg. De Vries: ,,Dat is een fabeltje dat vooral bij vrachtwagens steeds weer opduikt. Het is echter niet zozeer de massa van het voertuig, als wel het type banden dat bepalend is voor de minimale remweg.”
Dat vrachtwagens langer doorschuiven bij een noodstop, ligt vooral aan de rubbersamenstelling van hun banden. ,,Aan banden voor vrachtauto’s worden andere eisen gesteld dan banden voor motoren en personenauto’s. Vrachtauto’s moeten zoveel mogelijk kilometers maken tegen zo laag mogelijke kosten. De banden worden daarom geoptimaliseerd op kosteneffectiviteit, niet op de remweg. Men kiest dan meestal voor rubber compounds met een lage rolweerstand en hoge slijtvastheid. Hierbij is een trade off met de wrijvingscoëfficiënt haast niet te vermijden.”
Hoe snel de Hayabusa van driehonderd kilometer per uur weer tot stilstand is te brengen, kan De Vries niet een-twee-drie oplepelen. ,,Die berekening moet vrij makkelijk te maken zijn, maar er bestaan geen standaardformules voor. Ik zou die motorfiets eerst eens moeten bekijken. De haalbare vertraging hangt namelijk ook af van de ligging van het zwaartepunt. Je kunt tenslotte niet harder remmen dan de vertraging waarbij de motor over de kop slaat of gaat slippen. Maar als je dat eenmaal weet, kun je met de bekende formules voor eenparig versnelde bewegingen echt een heel eind komen.”
Comments are closed.